FAA nosti aloittavan perämiehen lentokokemusvaatimuksia

faa_building_1Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on nostanut lentoperämiehen kokemusvaatimuksia matkustaja- ja rahtikoneiden osalta. Kokemusta vaaditaan aiemman 250 tunnin sijaan 1500 tuntia. Vaatimuksilla haetaan lisäturvallisuutta lento-operaatioihin.

FAA:n uuden määräyksen mukaan perämiehellä tulee olla liikennelentäjän lupakirja (ATPL) sekä 1500 lentotunnin kokemus. Aiemmin matkustajakoneen ohjaimiin pääsi yhdysvalloissa 250 lentotunnin kokemuksella ja ansiolentäjän lupakirjalla (CPL).

"Turvallisuus on ylivoimainen prioriteettini liikenneministerinä. Olen erityisen iloinen, että ensimmäisen viikkoni aikana saan julkistaa määräyksen, joka auttaa meitä pitämään turvallisuuden korkealla tasolla", kommentoi tuore liikenneministeri Anthony Foxx.

"Matkustajat ansaitsevat ammattitaitoiset ja parhaan koulutuksen saaneet ohjaajat".

Uuden määräyksen mukaan lentäjän on kerättävä 1000 lentotunnin kokemus perämiehenä lentoyhtiöissä ennen siirtymistään kapteeniksi. Lentokoulutuksen osalta vaatimuksena on 50 tunnin monimoottorikokemus ja FAA:n hyväksymän koulutusohjelman läpikäyminen.

Nykyiset ohjaajat joiden kokemus on alle vaadittu 1500 lentotuntia tai eivät täytä ATPL-lupakirjan 23 vuoden minimi ikää saavat erityisen rajoitetun liikennelentäjän lupakirjan.

"Uusi määräys antaa perämiehille paremman perusta ilmailusta ja lisää kokemusta ennen kuin he siirtyvät isoihin lentoyhtiöihin", kommentoi FAA:n johtaja Michael Huerta.

Muutokset tulevat voimaan 1. elokuuta 2013.


 ALPA iloitsee muutoksesta

Maailman suurin lentäjäjärjestö ALPA, joka edustaa yli 50 000 lentäjää 33:ssa lentoyhtiössä Yhdysvalloissa ja Kanadassa iloitsee FAA:n uudesta määräyksestä.

Yhdistyksen lausunnon mukaan tehdyt muutokset ovat linjassa ALPA:n ajamien asioiden kanssa ja sisältävät monia sen tekemiä ehdotuksia.

 

FAA:n uusi määräys minimilentokokemuksesta (PDF-tiedosto)