Finavia kartoittaa etätorniratkaisuja kuluvan vuoden aikana

RT_tyopisteSuomen lennovarmistuspalveluista vastaava Finavia kartoittaa etätorniratkaisuja vuoden 2015 aikana. Toimintasuunnitelmassa kartoitetaan valmistajien lisäksi myös mahdollisia etätornipalvelun piiriin siirrettäviä lentokenttiä.

”Etätorniratkaisut ovat joka tapauksessa tulossa. Kartoitamme Suomen oloihin sopivia vaihtoehtoja”, kertoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus.

atcc_2015_Raine_Luojus_1Finavia käy syventäviä keskusteluja keskeisten laitetoimittajien kanssa. Erilaisia etätorniratkaisuja tarjovat ruotsalainen Saab, itävaltalainen Frequentis AG sekä kanadalainen NAVCANatm.

Suomalaisedustajat olivat tutustumassa Saabin etätorniratkaisuun Sundsvallissa huhtikuussa, kun maailman ensimmäinen viranomaishyväksytty etätorni otettiin käyttöön.

Etätornijärjestelmän perustamiskustannukset ovat korkeat. Järjestelmällä ei kannata korvata lähilennonjohtotornia ja paikallisia lennonjohtajia jos torni on rakennettu viimeisten 10-15 vuoden aikana. Fyysisen lennonjohtotornin käyttöikä on noin 30 vuotta.

”Kartoitamme myös riittäisikö palvelun antamiseen pelkkä kiitotienäkymä, sillä uusien tutkajärjestelmien valvontakatve vähenee”.

RT_4 Etätorniratkaisu voisi tulla kyseeseen myös väistötilassa. Helsinki-Vantaan lähestymis- ja aluelennonjohton väistötilat sijaitsevat kallioluolassa lentoaseman alapuolella.

ähilennonjohdon väistötilat ovat toimistotornissa. Kamera- ja sensorijärjestelmän avulla myös lähilennonjohto voitaisiin siirtää samaan luolatilaan.

Väistötiloja käytetään esimerkiksi lennonjohtotornin peruskorjauksen ja laiteasennusten aikana. Helsinki-Vantaan torni on korjattu viimeksi vain muutama vuosi sitten joten ainakaan se ei tuo painetta uudelle ratkaisulle.

 ”Henkilöstöjärjestöt ymmärtävät suunnan. Norjassakin etätornipalvelu otetaan käyttöön lähes 40 lentokentällä”, päättää Luojus.

Lue tarkemmin tulevista tutkajärjestelmistä artikkelistamme:

 Radionavigointi kohti romukoppaa

 Lue myös aiemmat artikkelimme ja uutisemme etätorniratkaisuista:

Etätornipalvelu muuttaa lennonjohtomailmaa - lähes kaikki pysyy kuitenkin ennallaan
Etätorni mullistaa palvelutavan