Finnair avasi ensimmäisen mannertenvälisen reittinsä Helsingistä New Yorkiin Kööpenhaminan ja Amsterdamin kautta 50 vuotta sitten 15. toukokuuta 1969. Uuden reittiavauksen mahdollisti saman vuoden alussa vastaanotetut modernit nelimoottoriset DC-8-62 -matkustajakoneet. Tuolloin lennoilla otettiin käyttöön myös Tapio Wirkkalan vastavalmistunut Ultima Thule -lasisto. Näitä klassikkolaseja käytetään edelleen Finnairin businessluokassa. Toukokuussa 1969 Finnairin laivastossa oli jo kaksi DC-8-62 -konetta. Finnair oli tuolloin 28. lentoyhtiö, joka avasi reitin Pohjois-Atlantille. Aiemmin Atlantin yli oli Suomesta lennetty vain tilauslentoja Kar-Airin koneilla. Avauslennon kapteenina New Yorkiin 15.5.1969 oli Erkki Ehanti, joka myös toi ensimmäisen DC-8 -koneen Suomeen helmikuussa 1969. Lentoaika ensimmäiselle Atlantin ylitykselle Amsterdamista New Yorkiin oli 7 tuntia ja 30 minuuttia. Finnairin kaseihin asennettiin inertiasuunnistuslaitteisto ja viranomaishyväksynnän jälkeen Finnair lensi 21. lokakuuta 1969 maailman ensimmäisenä lentoyhtiönä Atlantin yli ilman erillistä koulutettua navigaattoria. Muiden lentoyhtiöiden kerrotaan seuranneen Finnairin kasien suihkuvanaa oman navigointista helpottamiseksi. Tuolloin lennon numero oli AY101, kun se vielä toistaiseksi on AY5. Finnair panosti myös vuonna 1969 matkustuskokemukseen ja uusien koneiden sisustuksessa käytettiinkin suomalaisia alan huipputekijöitä. Matkustamoilmeen oli suunnitellut tekstiilitaitelija Marjatta Metsovaara ja ensimmäisen luokan matkustajat saivat nauttia ateriansa Tapio Wirkkalan muotoilemasta astiastosta. Wirkkalan klassikkolasit ovat edelleen käytössä Finnairin lennoilla. Matkustamossa palvelivat Finn Hostessit, erityisesti Amerikan-lennoille koulutetut palvelun ammattilaiset, jotka erottuivat vuosittain vaihtuvissa design-asuissaan. Tavoitteena oli ilmentää suomalaista vieraanvaraisuutta. Palveluun panostettiin kaikin tavoin, New Yorkin -lentojen ensimmäisessä luokassa nautittiin samppanjaa ja kaviaaria. Finnairin avatessa New Yorkin -reittiä oli Helsinki-Vantaan lentoasema merkittävien mullistusten keskellä. Tuolloin Seutulassa siirryttiin parakkirakennuksista uuteen terminaaliin. Ensimmäiset matkustajat lähtivät sieltä avauslennolle juuri New Yorkiin 15.5.1969. Lentoasema oli merkittävien muutosten keskellä New Yorkin lennon 40-vuotispäivänä, kun käyttöön otettiin uusi terminaalilaajennus. Tilanne on sama myös 50-vuotispäivänä, kun ensimmäinen osa uutta Helsinki-Vantaan länsisiipeä otettiin vast'ikään käyttöön. Nykyisen kaltaiset suorat lennot New Yorkiin alkoivat vasta Douglas DC-10-koneiden saavuttua vuonna 1984. Finnair on lentänyt New Yorkiin myös MD-11 -koneilla sekä nykyisillä Airbus A330- ja A350 XWB -koneillaan. Ne ovat kaikki edustaneet aikanaan alansa huipputeknologiaa. Kymmenen vuotta sitten Finnairin tavoite uudelle vuosikymmenelle oli Aasian ja Amerikan välisen, Helsingin kautta kulkevan suorimman, nopeimman ja ekologisimman via Helsinki-lentoreitin hyödyntäminen. Finnair lentää mm. Kiinaan jo 42 viikkovuoroa ja kohteita Yhdysvalloissa on nykyisin taas viisi: New York, Miami, Chicago, San Francisco ja Los Angeles.
Lue myös:
|
|||