Finnair Cargon uuden COOL-rahtiterminaalin käyttöönotto lähestyy - uusia työkaluja käyttöön

FC_A340_COOL_2Finnair Cargo vietti uuden Helsinki-Vantaan lentoasemalla sijaitsevan COOL Nordic Cargo Hubin virallisia avajaisia joulukuussa. Jättimäinen ja Euroopan modernein rahtiterminaali otetaan käyttöön tammikuussa 2018. Tuotannonohjauksen avuksi tulee uusi Slush-tapahtumassakin esitelty eri tietoja yhdistävä Cargo Eye & OpsMetrics -sovellus.

FC_ULDtFinnair Cargo kuljetti päivittäin 450 tonnia rahtia. Siitä erikoisrahtia on neljäsosa josta puolet eli noin 50 tonnia on mereneläviä kuten Norjalaista lohta. Kaikkiaan 80 prosenttia rahtimäärästä on Suomessa vain läpikulkumatkalla.

Kuljetuskapasiteetti kasvaa huimasti Finnairin Airbus A350 XWB -laivaston myötä. Vuonna 2020 tarjolla on ns. bellyrahtikapasiteettia 45 prosenttia enemmän kuin ennen koneiden liittymistä laivastoon.

FC_A350_COOL_1Uuden COOL Nordic Cargo Hubin vuosittainen käytännön kokonaiskapasiteetti on 350 000 tonnia. Vuonna 2016 Finnair Cargo kuljetti noin 150 000 tonnia rahtia ja postia. Kuluvan vuoden osalta edellisvuoden lukemat ylitettiin jo marraskuussa lentokoneissa kuljetetun rahdin osalta.

Kuljetuspalvelua tarjotaan 17 kohteeseen Aasiassa ja seitsemään Pohjois-Amerikassa sekä yli 70 kohteeseen Euroopassa.

FC_Tarvainen_pohjakuva"Rahti tuo jo 15 prosenttia kaukolentojen kokonaistuotoista ja 7,5 prosenttia koko konsernin tuotoista", iloitsee Finnair Cargon toimitusjohtaja Janne Tarvainen.

Kasvun tarpeisiin varautunut Finnair sai maaliskuussa 2015 rakennusluvan uudelle yli 37 000 neliömetrin kokoiselle rahtiterminaalille. Siitä 31 000 neliömetriä on tuotantotiloja ja toimistoja loput 6000 neliömetriä.

Sen ulkomitat ovat huimat 301 metriä x 106 metriä. Etupuolella on 29 paikkaa rekkakuljetuksille sekä 5 paikkaa ULD-kontteja kuljettaville rekoille. Terminaalin ns. airsiden puolelle eteen voidaan paikoittaa mm. Airbus A350 XWB -koneita.

FC_entrance_veistoksetRakennetulle rahtiterminaalille oli haettu mallia maailmalta ja vertailua tehtiin mm. Lähi-Idän Qatarissa, Hongkongissa sekä Euroopassa. Finnair Cargon mukaan kyse on Euroopan moderneimmasta rahtiterminaalista ja maailman mittakaavassakin ollaan todella korkealla.

Cool Nordic Cargo Hubin teoreettinen vuosittainen rahdinkäsittelykapasiteetti on jopa 450 000 tonnia ja tunnissa ULD-palletteja (Unit Load Device) voidaan siirtää terminaalista sisään ja ulos 70.

FC_erikoisrahtivarastotTilaa on 4000 europalletille, erikoisrahdille kuten mm. lääkekuljetuksille ja mereneläville on varattu omat 3000 neliön kokoiset varastotilat. Myös vaarallisille ja radioaktiivisille aineille löytyy omat osastonsa.

Käytännössä uusi COOL-rahtiterminaali kaksinkertaistaa terminaalikapasiteetin ja tämä raja ei ihan heti tule vastaan.

FC_terminaali_inside_1Kapasiteetissa on huomioitu Finnairin laajarunkolaivaston ja operaatioiden kasvu. Tosin terminaalin on mahdollista laajentaa vielä 10 000 neliömetrin lisätilalla, joka toisi vielä 100 000 tonnin vuosittaisen lisäkapasiteetin

"Kyseessä ei ole varasto vaan viimeistä teknologiaa sisältävä prosessikeskus. Ihmiset ovat yhä keskiössä suuresta digitalisaation määrästä huolimatta. Moderni Cool Control Centre (CCC) -operaatiokeskus on koko operaation sydän. Terminaalissa yli 100 näyttöä ja kameraa joista prosessia voidaan seurata", kertoo Tarvainen.

FC_Tarvainen_CCCRahtiterminaalissa on saman verran henkilökuntaa kuin aiemminkin mutta he huolehtivat merkittävästi suuremmasta määrästä rahtia.

Finnair Cargon palveluksessa on noin 125 työntekijää, joista noin 80  toimii Cargon operatiivisella puolella vastaten 24/7 -periaatteella pyörivästä operaatiosta kolmessa vuorossa. Kaikkiaan rahtioperaatioiden parissa työskentelee noin 300 ihmistä, kun mukaan lasketaan myös HUB Logisticsin työntekijät.

FC_hihna_insideFinnair Cargo ottaa uuden rahtiterminaalin näillä näkymin käyttöön 8. tammikuuta 2018. Joulukuun puolivälissä takana oli jo 4541 tehtyä toimintaa varmistavaa koeajoa.

Merenelävät ovat tosin kulkeneet uuden rahtiterminaalin kautta jo 10. lokakuuta lähtien.

Norjalainen lohi kulkee Suomen kautta huippunopeasti vain 36 tunnissa kalastajilta Aasian sushilautasille. Kuljetusaika Pohjois-Norjasta Helsinki-Vantaalla on Suomen tiestön myötä merkittävästi nopeampaa kuin esimerkiksi Osloon.

FC_nauhan_leikkausUuden rahtiterminaalin virallisia avajaisia vietettiin COOL:in tiloissa 14. joulukuuta. Juhlanauhan leikkasivat yhdessä liikenneministeri Anne Berner, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja Finnair Cargon toimitusjohtaja Janne Tarvainen.

Tilaisuudessa vieraili myös joulupukki ja esillä olivat Finnairin jouluvideosta tutut jääveistokset, jotka oli säilytetty uuden rahtiterminaalin kylmätiloissa.

 finnair_air_cargo_1Finnair Cargon on tarkoitus siirtyä pois Rahtitiellä sijaitsevasta vanhasta vuonna 1977 käyttöönotetusta  ja nykyisin Lentoasema Kiinteistöt (LAK oy) omistamasta rahtiterminaalista tammikuun 2018 aikana. Kyseistä rakennusta on laajennettu kahdesti vuosina 1986 ja 1997.


Uusi Cargo Eye -ohjelma visualisoi eri lähteiden tiedot

FC_CargoEye_yleisFinnair Cargo ja sen kuljetusyhtiöt tekevät kovasti yhteistyötä ja käyttöön ollaan ottamassa uutta ohjelmistoa. Suuria muutoksia ei tarvita, sillä käytettävää dataa kerätään jo nyt ja kyse on vain rajapintojen avaamisesta uuteen käyttöön.

Datayhteyden rakentaminen on vielä osin kesken mutta suhtautuminen tietojen jakamiseen on ollut positiivista. Tietojen jakaminen on jo aloitettu joidenkin toimijoiden kanssa ja vastaavia keskusteluja tullaan käymään myös muiden yhteistyökumppanien kanssa.

FC_CargoEye_lentokoneMarras-joulukuun vaihteessa järjestetyssä Slush-tapahtumassa esitelty demoversio Cargo Eye:sta visualisoi eri lähteistä saatavaa dataa yhteen näkymään, josta saadaan lisäapua tuotannon ohjaukseen. Ohjelmiston kehitys alkoi vain kolme kuukautta ennen Slushia.

Cargo Eye:n avulla luodaan näkymä kaikista Finnair Cargon rahtikuljetuksista ja sen avulla voidaan tarkastella yksittäisen rekan tai lentokoneen rahdin sijaintia tai vaikka sen lämpötilaa. Yksi monista datalähteistä on Cargo Management System -tuotannonohjausjärjestelmä. Suunnitelmissa on näkymän avaaminen myös rahtiasiakkaiden käyttöön.

FC_CargoEye_cargotaxiNopean kehityksen takana on moderni agile-ohjelmistokehitysmalli ja olemassa olevan modernin datan jako- ja esitysalusta OpsMetricsin hyödyntäminen. Se on luotu aiemmin Finnairin lento-operaatioiden Operations Control Centre -johtokeskukseen.

Suurimpina haasteina on ollut lähinnä saatavilla olevan datan laatu. Jopa 50 prosenttia tarjolla olevasta datasta sisälsi eritasoisia haasteita.

Samainen OpsMetrics-ohjelmisto on käytössä myös Finnair Cargon CCC:ssä.

 Lue myös aikaisempia uutisiamme aiheesta: