Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä toimivalle Finnair Flight Academylle kaavaillaan uusia tiloja. Tuleva sijainti voisi olla jopa nykyisen toimipisteen vieressä mutta myös muita vaihtoehtoja kartoitetaan. Nykyiset noin 6000 neliömetrin tilat alkavat käydä ahtaiksi kasvavan Finnairin tarpeisiin. ”Hahmotelmia on jo teetetty arkkitehdeillä. Nyt pyritään määrittelemään tulevaisuuden tarpeita siitä miten koulutusta tullaan jatkossa antamaan. Sitä ajatellen tilojen tulee olla muunneltavat. Perinteisen luokkaopetuksen rinnalle tekevät tuloaan mm. lisätyn todellisuuden AR/VR-ratkaisut”, kertoo Kuutschin tilaratkaisukaavailuista.
”Nykyisen koulutuskeskuksen lähes kaikki kopit on jo otettu aktiiviseen koulutuskäyttöön. Keväällä 2019 koulutuksia tullaan antamaan kahdessa vuorossa”, kuvailee Kuutschin tilankäytön haasteiden ratkaisuja.
Simulaattoripaikkoja rakennukseen tulisi nykyistä enemmän, jopa 8-10. Nykyisen koulutuskeskuksen tiloissa on kuusi Full Flight Simulator (FFS) -simulaattoria. Simulaattorit muuttaisivat uudisrakennukseen mutta aivan kaikkia vanhoja turvakoulutuslaitteita ei enää mukaan otettaisi. Niistä ainakin savusimulaattori ja DC-9:n runkoon rakennettu evakuointisimulaattori poistuisivat käytöstä.
Savuharjoituksia ja PBE (Personal Breathing Equipment) -savuhupun käyttöä voitaisiin harjoitella oman simulaattorin sijaan uudessa palosimulaattorissa.
Jatkossa harjoitukset toteutettaisiin uimahalleissa, joissa on vapaata kapasiteettia normaalin aukiolon ulkopuolella. Hankinnassa on myös mobiili kuljetusalusta tarvittaville harjoitusvarusteille kun pelastusliiveille ja lautoille.
Koulutuskeskus on käytännössä aina auki ja ainoa poikkeus on joulun aika, kun keskus on suljettuna jouluaatosta joulupäivään. Kesällä on myös hiljaisempaa muun kuin simulaattorikoulutuksen osalta. Syyskuun alusta toiminta on taas täydessä vauhdissa, kun matkustamohenkilökunnan peruskurssit alkavat. FFA:n simulaattorit ovat kovassa käytössä myös kesäaikaan ja käyttöä on noin 5100 tunnin verran per simulaattori. Parhaimmillaan jopa noin 5400 tuntia. Kovimmassa käytössä on Airbus A320 FFS -simulaattori.
”Itse muutto on haasteellinen ja se kestäisi noin kaksi vuotta. Yhden simulaattorin siirto ottaa minimissään aikaa kuukauden verran ja tuolloin työtä tehtäisiin useammassa vuorossa”, avaa Kuutschin muuton haasteita.
Koulutuskeskuksessa sijaitsee nykysiin kuusi simulaattoria: A350 FFS, A330 FFS, A320 FFS, ERJ-170 FFS, ATR72 FFS ja Copter Safetyn AW319 FFS sekä A320 MFTD -koulutuslaite. Niiden purkaminen ja uudelleen rakentaminen on hidasta ja tarkkaa työtä.
Copter Safetyn tilojen rakentaminen osoitti myös etteivät rakennus- ja räjäytystyöt aiheuttaneet haittaa herkille simulaattoreille. Räjäytykset tehtiin pienemmillä panoksilla eivätkä ne aiheuttaneet yhtään käyttökatkoa lentokoulutuksille. Vakituisen henkilökunnan lisäksi koulutuskeskuksessa työskentelee yli 60 matkustamahenkilökunnan kouluttajaa sekä yli 170 lentäjäkouluttajaa. Vuoden 2017 liikevaihto oli yli 11 miljoonaa euroa ja liiketulos oli noin kolme miljoonaa euroa.
|
|||