Finnair on 19. helmikuuta 2024 julkaissut verkkosivuillaan työpaikkailmoituksen, jossa yhtiöön haetaan jälleen lisää liikennelentäjiä kasvun tarpeisiin. Tarjolla on työpaikkoja lähi- ja kaukoliikenteeseen eli Airbus A320, A330 ja A350 -koneiden ohjaamoihin. Hakuaika päättyy 3. maaliskuuta 2024. Finnair uudella hakee työpaikkailmoituksellaan valmiita lentäjiä, joilla on ammattilentäjän CPL(A) tai liikennelentäjän ATPL(A) -lupakirja sekä voimassa oleva lääketieteellinen luokan 1 kelpoisuustodistus. Hakijoilla tulee olla suoritettuna ATPL(A) -teoriakoulus sekä MCC-ohjaamoyhteistyökoulutus ja vähintään kielitaitotaso 4 (FIN/ENG). Muita Finnairin arvostamia ominaisuuksia ovat ilmoituksen mukaan hyvät vuorovaikutustaidot suomeksi ja englanniksi sekä kyky ja halu tehdä epäsäännöllistä vuorotyötä kaikkina vuorokaudenaikoina. Tehtävissä vaaditaan lisäksi joustavuutta ja erinomaista paineensietokykyä. Finnair rekrytoi lentäjiä nyt perämiehen tehtäviin, mutta soveltuvuudeltaan he ovat tulevaisuuden kapteeneita. Finnairilla tehtävissä on mahdollisuus edetä uran aikana yhtiön tehtäväkierron mukaisesti. Lentäjiä haetaan perämiehen tehtäviin Airbus A320 -kapearunkokoneisiin sekä lentäjän matkalentosijaiseksi (Cruise Relief Pilot) Airbus A330 ja A350 -laajarunkokoneisiin. Työhakemusten käsittelyn Finnair aloittaa heti niiden saavuttua. Kaikkien hakijalta vaadittavien lupakirjojen tulee olla kunnossa viimeistään 31. joulukuuta 2024. Finnair kuitenkin hyväksyy lupakirjojen osalta hakuvaiheessa myös vajaat hakemukset, mutta vain tapauskohtaisesti. Muu merkittävää lentokokemus katsotaan hakijalle eduksi. Ensimmäiset karsinnat hakijoista suoritetaan jo hakemusten perusteella. Jatkoon valituille teetetään liikennelentäjille laadittavat soveltuvuustestit 25. maaliskuuta - 7. huhtikuuta välisenä aikana hakijan taustan mukaisesti. Jatkoon valitut lentäjät kutsutaan haastatteluihin, jotka järjestetään 15. huhtikuuta – 3. toukokuuta. Arvioinnin tukena Finnair käyttää myös simulaattoritestejä. Ensimmäiset haastattelut sijoittuvat toukokuuhun 2024 ja tyyppikoulutuksia järjestään porrastetusti jo kesästä 2024 alkaen. Ennen työsuhteen aloittamista valituille henkilöille suoritetaan työhöntulotarkastus sekä huumausainetesti. Finnair suunittelee vuodelle 2024 noin 10 prosentin kasvua liikenteeseen. Sen mahdollistaa neljän A320-kapearunkokoneen palautuminen yhtiön omaan tuotantoon British Airwaysiltä vuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen sekä A330 -laajarunkokoneiden tehokas käyttö Australiassa Qantas-operaatioissa. Näiden lisäksi Finnair lisää lentoja Nagoyaan ja vastaanottaa uuden A350 -laajarunkokoneen vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. Finnair aikoo tehostaa käyttöastetta saavuttaakseen tehokkaan liikenneohjelman. Yhtiön väliaikainen toimitusjohtaja Jaakko Schildt totesi tulosjulkistuksen lehdistötilaisuudeessa vuorokaudessa olevan 24 tuntia. Finnair kertoo, että nykyisin yhtiön lentotoimintayksikössä työskentelee noin 1000 ammattilaista, joista suurin osa on liikennelentäjiä. Määrä on kasvanut edellisestä huhtikuussa 2023 järjestetystä lentäjärekrystä noin 100 henkilöllä. Yhtiön lentäjärekry-verkkosivujen mukaan sen palveluksessa on yhteensä noin 850 lentäjää. Liikennelentäjäksi Finnairille -haku (Hakuaika päättyy 3. maaliskuuta 2024)
|
|||