Finnair tänään 90-vuotias - rantavedestä isoksi pelaajaksi

finnair_Junkers_ F13 _1924_netVuonna 1923 perustettu Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä. Yhtiö viettää tänään 1. marraskuuta 90-vuotissyntymäpäiväänsä. Finnair on juhlistanut 90-vuotista taivaltaan eri tavoin vuoden 2013 aikana.

Finnairin 90-vuotisjuhlavuosi tuo merkittäviä uudistuksia lentomukavuuteen ja ateriatarjoiluihin. 90-vuotista taivalta juhlittiin myös henkilökunnan ja suurasiakkaiden kanssa erillisinä juhlapäivinä helmikuussa 2013.

Finnair_90v_A350Juhlien kunniaksi Finnair painatti erikoiserän 90-vuotisjuhlajulistetta, jonka suunnittelusta vastasi suomalainen huippugraafikko Erik Bruun. Hän on suunnitellut Finnairille mm. Destination North -julisteen jo vuonna 1958.

Finnair on myös julkaissut YouTube-kanavallaan useita videoita yhtiön historiasta ja nykypäivästä osana 90-vuotisjuhlallisuuksia.

Juhlavuoden aikana Finnair kertoi asentavansa uudet, täysin makuuasentoon muuntuvat Vantage-istuimet kahdeksaan kaukoliikennelaivastonsa koneeseen tammikuusta 2014 alkaen. Ne kaikki ovat business-luokan asiakkaiden käytössä syksyyn 2014 mennessä.

Myös koneiden viihdejärjestelmää on uudistettu ja kaukolennoilla viihdetarjonta on lähes kaksinkertaistettu economy- ja business-luokissa. Tarjolla olevien elokuvien määrä on nyt 72 ja tv-ohjelmien yli 150. Lomalentojen uusiin Airbus A321 Sharklet koneisiin tulee vuokrattavaksi Samsungin tablettitietokoneet.
Finnair_90v_menu
Suomen tunnetuimmat keittiömestarit Pekka Terävä ja Tomi Björck uudistivat Finnairin business-luokan menut  ja Marimekko sai tuotteilleen yhä näkyvämmän osan Finnairin matkustamoissa.

Vuoden 2014 keväällä Finnair avaa uuden Premium Loungen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Non-Schengen-alueella porttien 36 ja 37 välissä sijaitsevan Finnair Loungen viereen avattava Premium Lounge täydentää nykyistä. Osana uudistusta loungetilojen väliin avataan viihtyisä sauna ja uudet yksityiset suihkuhuoneet sekä nykyisen Finnair Loungen eteen uusi tax free -myymälä.

Tuoreimpana juhlatempauksena Finnair jakaa juhlapäivänään 1. marraskuuta kaikille kaukolentojensa matkustajille Aku Ankka -lehden Finnair-erikoisnumeron.


Läpi ilmailun historian

Finnair_Historia_B757Finnairin edeltäjän Aero O/Y:n taustalla on konsuli Bruno Otto Lucander. Yhtiön perustamisesta tehty asiakirja allekirjoitettiin Helsingissä 12. syyskuuta 1923 ja yhtiökokouksessa 1. marraskuuta päätettiin toiminnan aloittamisesta.

Keväällä 1953 Aero alkoi käyttää markkinoinnissa nimeä Finnair ja viralliseksi se tuli 25. kesäkuuta 1968.

Finnair_Historia_A32S_MD80Aeron ensimmäinen lentokone oli yksimoottorinen Junkers F 13 D-335 (otsikkokuvassa). Ensimmäinen lento lennettiin 20. maaliskuuta 1924 Helsingistä Tallinnaan. Aeron kotikenttä oli Katajanokka, josta lennettiin talvisin suksilla ja kesäisin kellukkeilla varustettuina. Kesällä 1924 Aero palkkasi ensimmäisen suomalaisen lentäjänsä Gunnar Lihrin.

Yhtiön ensimmäinen kaukolento operoitiin DC-8-koneella toukokuussa 1969 reitillä Helsinki-Amsterdam-New York.

Finnair_Historia_DC9Finnairin laivastossa on vuosien varrella ollut mm. seuraavia lentokoneita: Junkers F 13, Junkers Ju 52/3m, D.H.89 A Dragon Rapide, DC-2, DC-3, Convair 340, Convair 440 Metropolitan, Sud SE.210 Caravelle, SudSE.210 Caravelle 10B3, McDonnell Douglas DC-8-62CF, McDonnell Douglas DC-9-21, McDonnell Douglas DC-10-30, McDonnell Douglas DC-9-51 ja Embraer Bandeirante.

McDonnell Douglas DC-9-41, Fokker F27 Friendship MK 200, ATR 42-200, Saab 340, McDonnell Douglas MD-82, MD-83, MD-87, ATR-72, Airbus A300B4-203, McDonnell Douglas MD-11, Boeing 757, Airbus A319, A320, A321, Embraer 170, Embraer 190, Airbus A340 ja Airbus A330. Uusin tulokas on Airbus A321 Sharklet, jonka Finnairi vastaanotti ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa.

 

Finnair nyt ja huomenna

Finnair_Historia_A330Finnair lentää nykyisin 70 kaupunkiin ympäri maailman. Kaukokohteita on nykyisin neljätoista, joihin operoidaan 15 Airbus-laajarunkokoneen laivastolla. Kaikkiaan yhtiön laivastossa on 44 liikennekonetta.

Finnairin kaukokohteet ovat Nagoya, Osaka ja Tokio Japanissa, Chongqing, Peking, Shanghai, Xian (kesäkausi 2013) ja Hongkong Kiinassa, Soul Etelä-Koreassa, Delhi Intiassa, Bangkok Thaimaassa, Hanoi Vietnamissa (kesäkausi 2013), Singapore sekä New York Yhdysvalloissa.

A350-900_airbusAsian liikenteen tarpeisiin on tilattu Airbusilta 11 A350XWB -konetta, joilla aiotaan kasvattaa markkinaosuutta Eurooppa-Aasia liikenteessä. Finnair on konetyypin ensimmäinen tilaaja sekä ensimmäinen eurooppalainen operaattori, joka saa uuden koneen käyttöönsä.

Pohjolan ykköseksi ja Aasian-liikenteen halutuimmaksi pyrkivän Finnairin henkilöstömäärä tytäryhtiöineen on noin 7000.

”Vahva Aasian-strategia on edellytys Finnairin tulevaisuudelle ja vie meitä kohti tavoitteenamme olevaa Aasian-liikenteen tuottojen kaksinkertaistamista vuoteen 2020 mennessä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Finnair_tails_1Yhtiön tavoitteena on olla kolmen suurimman joukossa sellaisessa Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä, jossa matkustaja joutuu vaihtamaan konetta matkan aikana. Tavoitteiden joukossa on myös halu kaksinkertaistaa Aasian liikenteen tuotot vuoteen 2020 mennessä.

Lue myös:

Finnairin Celebrating 90 Years of Aviation  YouTube-kanava
Artikkeli: Gunnar Lihr – Ensimmäinen suomalainen liikennelentäjä