- Ratkaisu on ainutlaatuinen, sillä kyseessä on globaalisti koko toimialaa
koskeva päästöjen rajoittaminen, eivätkä maakohtaiset rajoitukset. Esimerkiksi
Kioton sopimus koskee valtioita. Lentoliikenne on ensimmäinen teollisuuden ala,
joka on tehnyt vastaavan sopimuksen, Finnairin kestävästä kehityksestä vastaava
johtaja Kati Ihamäki sanoo.
Päätöslauselma sisälsi yksimielisyyden polttoainetehokkuuden parantamisesta
kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2050 saakka, lentokoneiden moottoreiden
hiilidioksidipäästöstandardin valmistelun vuoteen 2013 mennessä sekä
hiilineutraalin kasvun vuodesta 2020 eteenpäin.
- Osa lentoyhtiöistä, Finnair mukaan lukien, olisi ollut valmis menemään
pidemmälle päästörajoitusten suhteen, Kati Ihamäki jatkaa.
Finnairin tavoitteena on vähentää päästöjä 24 prosenttia istuinta kohden
vuodesta 2009 vuoteen 2017 mennessä. Päästöjä on vähennetty määrätietoisesti jo
aikaisemmin, joten vuodesta 1999 vuoteen 2017 vähennyksiä kertyy 41 prosenttia
istuinta kohden.
Finnair tukee kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n visiota päästöttömästä
lentämisestä vuonna 2050.
Finnair tiedote