Yhteispohjoismainen helikopterihankinta ei onnistunut suunnitellusti, koska Tanska päätyi nykyisin nimellä Agusta Westland AW101 tunnettuun kopteriin. Ruotsi halusi Norjan ja Suomenkin valitsemaan NH90:een korkeamman matkustamon. Norja osti NFH-meritoiminta- ja Suomi TTH-joukkojenkuljetusversion. Nyt Flight kertoo Norjan saattavan perua kaupat myöhästelyn takia. Kuusi vuotta alunperin sovitun viimeisen toimituspäivämäärän jälkeen Norjan tilaamista kahdeksasta pääasiassa meripelastukseen tarkoitetuista NH90-koptereista on käytössä vasta yksi. Norjan rannikkovartiostolla on SAR-käytössä rivissä enää kolme yli 30 vuotta vanhaa Westland Lynx -kopteria. Ensimmäiset niistä poistettiin käytöstä jo vuonna 2005. Flightin mukaan Norjan puolustusministeri Roger Ingebrigtsen myönsi heinäkuussa Norjan etsivän vaihtoehtoa myöhässä oleville koptereille. "Jos valmistaja ei pysty toimittamaan tuotetta, harkitsemme kaupan perumista." Puolustusministeri ei kuitenkaan asettanut mitään päivämäärärajoja mahdolliselle peruutukselle. Hän tosin totesi, että markkinoilta löytyy suoraan palvelukseen kykeneviä kopterivaihtoehtoja.
|
|||