Helsinki-Vantaalle heinäkuussa 2015 avautunut Kehärata-yhteys on kasvattanut suosiotaan tasaisesti. Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä jo 13 prosenttia kaikista Helsinki-Vantaalle tulevista matkustajista käytti kulkuneuvona nimenomaan junaa. Kehärata Helsinki-Vantaalle tarjoaa matkustajien ja työntekijöiden käyttään uuden liikennevälineen. Bussiyhteydeydet muuttuivat junaliikenteen avaamisen myötä. Niitäkin on toki parannettu vastaamaan työntekijöiden kulkutarpeita. Finavia kertoo, että HSL:n tilastojen mukaan helmikuun 2016 aikana lentoasemalle saapui junalla 93 172 matkustajaa ja asemalta junaan nousi 90 060 matkustajaa. Junan käyttö olisi siten kasvattanut suosiotaan, sillä vastaavat luvut viime lokakuussa olivat 80 594 junalla saapuvaa ja 73 994 junaan nousevaa matkustajaa. "Matkustajat ovat selvästi huomanneet, että junalla pääsee nyt sujuvasti Helsinki-Vantaan lentoasemalta suoraan pääkaupungin ytimeen. Lentoaseman palvelut ja lentoreitit ovat nyt paremmin kaikkien saavutettavissa, olipa sitten lähdössä matkalle tai tulossa kentälle vain nauttimaan kansainvälisestä ilmapiiristä ja monipuolisista palveluista", sanoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heikki Koski Finaviasta. Vajaa vuosi sitten avattu Kehärata on sujuvoittanut liikennettä pääkaupunkiseudulla sekä parantanut yhteyksiä myös muualta Suomesta tuleville. Kokonaisuudessaan Helsinki-Vantaan rautatieasema valmistui tämän vuoden maaliskuussa, kun asemalta terminaaleihin johtavat Suomen pisimmät liukuportaat otettiin käyttöön. – Finavian tavoitteena on lisätä Suomen ja Helsingin alueen tunnettuutta ja houkuttelevuutta sekä saada enemmän turisteja jäämään tänne lentojensa välillä. Junayhteys Helsinki-Vantaalle tukee myös stop-over matkustamisen kasvua, Koski jatkaa. Lue myös:
|
|||