Alueelle johtavan pääsisääntuloväylän varrella näytösvieraat ottivat vastaan eri toimijoiden esittelypisteet. Lentokouluista paikalla olivat ainakin Suomen ilmailuopisto sekä Blue Skies Aviation Oy.
Näytösyleisöllä oli mukanaan taitettavia retkituoleja joilla istuen monet nauttivat esityksistä. Asematasolla myös turvavälit olivat pääosin kunnossa aivan eturiviä lukuunottamatta. Toinen suurempi lento-ohjelman katselualue eli asematason vierellä sijaitseva korotettu ns. latausvalli sen sijaan täyttyi ihmismassoista.
Ohjelmatauon aikana yleisö siirtyi kohti ruokapisteitä, jotka ruuhkautuivat pahoin. Kymmenien metrien jonot etenivät hitaasti kohti kahta ravintolatelttaa sekä sotilaskodin myyntipistettä. Myös anniskelualueella oli pitkä mutkitteleva jono kohti baaritiskiä.
Näytöslento esitteli yleisölle erikoismaalatun ranskalaishävittäjän ketterää liikehtimiskykyä. Myös vauhtia riitti ja loppuhuipennuksena nähtiin yhdellä kaarrolla toteutettu erikoinen maaliinlasku. Siinä hävittäjä lähestyi laskukiitotietä vastasuunnasta vähentäen tehoa sekä nostaen kynnyksen kohdalla nokan kohti korkeuksia. Tämän jälkeen "Schuss" käänsi koneen kauniissa jatkuvassa kaarrossa yläkautta kohti kiitotietä ja laskeutui kosketuskohtamerkeille.
Meno yltyi, kun kapteeni Jukka Asmundela nosti ilmaan Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornetin. Suorituskyky näkyi kautta esityksen, jota tehostettiin lisäksi omasuojaheitteiden käytöllä.
Pääesiintyjä oli Englannin kuninkaallisten ilmavoimien Red Arrows, joka tunnetaan tiiviistä yhdeksän Hawk-harjoitussuihkukoneen muodostelmalennosta sekä vauhdikkaista kohtaamisista. Esityksen näyttävyyttä lisää myös punavalkoinen savu.
Lentoposti.fi:n arvion mukaan lentonäytöksen pysäköintialueilla oli yli 1000 autoa, kymmenittäin moottoripyöriä sekä polkupyöriä. Lisäksi LSK Businessparkin alueella oli leiriytyneenä useita matkailu-auto- ja asuntovaunukuntia. Paikalla saattoi olla jopa 4000-6000 katsojaa. Näytösjärjestäjälle ei ollut vielä lauantain näytöksen lopulla toimittaa Lentoposti.fi:lle arviotaan kävijämäärästä. Laskenta oli edelleen kesken sunnuntaiaamuna, mutta alustava arvio oli jopa 7000 näytösvierasta.
Lentonäytöskauden aikana Euroopassa on kuitenkin määrä järjestää Kauhavaakin suurempia tapahtumia. Niitä ovat esimerkiksi syyskuussa järjestettävä Guernsey Air Show ja Ostravan NATO Days. Kauhavalla edessä on vielä sunnuntai eli lentonäytöksen toinen päivä ja siitä odotetaan vastaavaa yleisömenestystä. Ohjelma on samankaltainen kuin ensimmäisenä päivänä, mutta luvassa voi olla myös yllätyksiäkin.
Päivitys kello 09.39: Lisätty järjestäjän edustavan alustava arvio sekä tarkennettu Red Arrowsien käyttämän vörisavun muodostamista. Lue myös:
|
|||