Ilmavoimat päivittää LJ-kalustoa - elinkaari jatkuu 2020-luvulle

Learjet_35_1Ilmavoimien materiaalilaitos päivittää Learjet-kalustoa Saksassa. Vanhan työjuhdan elinkaarta jatketaan useilla vuosilla päivittämällä konetyyppiä uusien vaatimusten mukaisiksi.

Ilmavoimien käytössä on kolme Learjet 35 A/S -konetta joiden elinkaarta jatketaan uusilla päivityksillä. Syksyllä 2013 Ilmavoimien LJ-2 -kone lennetään Saksaan isoon Ilmavoimien järjestelmän mukaiseen G-huoltoon ja samalla tehdään iso avioniikkapäivitys ja koneyksilö modifioidaan RVSM- ja P-RNAV-kelpoiseksi. Huollon aikana myös koneen FMS-lennonhallintajärjestelmä päivitetään.

Ilmavoimien materiaalilaitos teettää huolto- ja modifikaatiotyöt Nurnbergissä Saksassa Aero-Dienst Gmbh:lla. Huoltojen ja päivitysten hinta on ilman arvonlisäveroa reilut 550 000 euroa.

Learjet_35_2Aero-Dienst Gmbh on valtuutettu Learjet -huolto ja se valikoitui toimittajaksi aiemman koneen modifikaatiot tehneenä yrityksenä. Lentoturvallisuusvaatimusten mukaan koneista on tehtävä samanlaiset ja siksi toimittajaksi valittiin ensimmäisen koneen modifikaation tehnyt huolto-organisaatio.

Ensimmäinen kone LJ-3 on käynyt läpi vastaavan modifikaation samalla toimijalla Saksassa jo vuonna 2009. Viimeisen koneen, LJ-1:n on määrä mennä huoltoon ja modifikaatioon vuonna 2018. Myös viimeisen koneen huolto tehtäneen Saksassa.

Ilmavoimat on hankkinut Learjet 35 A/S -koneet vuonna 1982 ja Ilmavoimauudistuksen myötä niiden sijoituspaikka on Pirkkala. Koneille tehtiin suuri huolto ja samalla ne maalattiin uudelleen vuosina 2005 - 2006.

Learjeteillä ei ole ollut varsinaista elinkaarisuunnittelua. Vuonna 2018 koneet menevät isoon 12-vuotishuoltoon, joten elinkaaren voi odottaa jatkuvan vielä useiden vuosien ajan. Konetyypin tuotanto on aloitettu 1960-luvulla.

Learjet-koneita käytetään Ilmavoimissa valokuvaus-, maalinhinaus- ja merivalvontalentoihin, elektronisen sodankäynnin lentoihin sekä henkilökuljetuksiin. Lisäksi koneeseen on mahdollisuus asentaa laskeumantiedusteluvarustus.

Learjetejä operoidaan kahden hengen ohjaamomiehistöllä, ja se voi ottaa enimmillään kuusi matkustajaa sekä yhden matkamekaanikon. Learjetin suurin toimintamatka on 3000 kilometriä.