Junkers Ju 52 nostalgiamatkalle Kaivopuiston lentonäytökseen - siirtolennolle myydään lippuja

Ju52_Daqui_taxiSuomen Ilmailumuseo on tehnyt alustavan varauksen sveitsiläisen JU-AIRin 1930-luvun Junkers Ju 52/3m -matkustajalentokoneen tuomiseksi Kaivopuiston lentonäytökseen. Siirtolennolle Sveitsistä Suomeen myydään matkalippuja.

Siirtolennoille Zürichistä Berliinin ja Tukholman kautta Helsinkiin ja takaisin myydään lippuja. Junkersilla lennetään myös maisemalentoja Helsingissä.

Ju52_Daqui_fltSuomalaiseenkin ilmailuhistoriaan keskeisesti vaikuttaneen saksalaisvalmisteisen matkustajakoneen historiallinen vierailu toteutuu, mikäli alustavia varauksia lennoille saadaan riittävästi.

 JU-AIRilla on sveitsiläinen lentoyhtiötoimilupa ja se operoi neljää lentävää Junkers Ju 52 -lentokonetta. Ilmailumuseolle varattu kone HB-HOT oli 1980-luvun vaihteeseen saakka Sveitsin ilmavoimien käytössä. Koneen kotikenttä on Dübendorfissa.

Ju52_4kpl_JUAIRLentävät Junkers Ju 52 -koneet ovat nykyään harvinainen näky Keski-Euroopan ulkopuolella. Suomessa konetyyppi vieraili edellisen kerran vuonna 2005, kun D-AQUI (D-CDLH) vieraili Helsinki-Malmilla osana Pohjoismaiden ja Baltian kiertuettaan. Tuolloin Helsingin yllä nähtii muodostelmassa Ju 52, DC-3 ja AN2.

Kaivopuiston lentonäytöksellä juhlistetaan satavuotiasta Suomea perjantai-iltana 9. kesäkuuta 2017. Tapahtuma on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Kyseessä on näyttävä suurtapahtuma, joka on voittoa tavoittelematon, maksuton ja avoin kaikille.

Kaivari_2017_1Maalle, merelle ja ilmaan levittäytyvä Kaivopuiston lentonäytös noussee Suomi 100-juhlavuoden suurimmaksi yksittäiseksi tapahtumaksi. Paikalle odotetaan jopa yli 100 000 katsojaa.

Kaivari Airshown ohjelmaa julkistetaan tarkemmin kevään edetessä. Näytöksessä esitellään kotimaisen ilmailun historiaa klassikoista nykypäivään ja tulevaisuuteen.


Finnair lensi Junkers Ju 52 -koneilla 1931-1949

JU51_HEL_1930Saksalainen, kolmimoottorinen Junkers Ju 52/3m -lentokone eli ”Tante Ju” (”Täti Ju”) kehitettiin 1930-luvun alussa. Konetyyppi oli suosittu matkustajakone 1930-luvun Euroopassa - erityisesti saksalaisella Lufthansalla oli laivueessaan kymmeniä Junkerseja.

Koneita käytettiin myös sotilaskäyttöön, kuljetuskoneina ja jopa pommikoneina mm. Espanjan sisällissodassa ja toisessa maailmansodassa.

JU52_OH-ALK

Suomalainen Aero Oy (nykyinen Finnair) teki alkuvuosinaan tiivistä yhteistyötä Junkers-lentokonevalmistajan kanssa. Vuonna 1931 yhtiö osti ensimmäisen Ju 52 -koneensa, yhtenä ensimmäisistä ulkomaisista lentoyhtiöistä. Uutuuskone lensi jo yli 200 kilometriä tunnissa, ja edistyneen mittarivarustuksensa vuoksi sillä voitiin lentää huomattavasti aiempaa huonommissa sääolosuhteissa.

Junkersin aiempien konetyyppien tavoin matkustamo oli sijoitettu kokometallisen rungon sisälle, ja uutuutena koneessa oli myös umpinainen ohjaamo. Matkustajia koneeseen mahtui jo toista kymmentä.

Aeron Ju 52 -koneet palvelivat 1930-luvulta 1940-luvulle. Ne näkivät lentoliikenteen siirtymän vesilentosatamista maakentille, ja liikennöivät läpi raskaiden ja vaarallisten sotavuosien.

Ju52_OHALLVälirauhan aikana, kesällä 1940, konetyyppi oli osallisena kenties suomalaisen lentoliikenteen historian dramaattisimmassa välikohtauksessa. Tallinnasta Helsinkiin palaamassa ollut OH-ALL ”Kaleva” joutui kahden neuvostopommikoneen alasampumaksi.

Sotien jälkeen Yhdysvaltojen armeijalta hankitut Douglas DC-3 -koneet korvasivat loppuun lennetyt Junkersit. Kaikkiaan Aerolla oli käytössään viisi Ju 52 -konetta, joista viimeisin poistui yhtiön käytöstä vuonna 1949.

Lue myös: