Kauhavalla on vahva ilmailuperintö vuodesta 1929 lähtien, kun Ilmavoimat aloitti toimintansa siellä. Vuonna 2014 ilmavoimien Lentosotakoulun muutettua Tikkakoskelle Kauhava hiljeni. Samana vuonna kenttä poistui myös Finavian lentokenttäverkostosta. Ilmavoimat toimi Kauhavalla yli 87 vuotta, joiden aikana siellä annettiin lentokoulutusta noin 4500 lento-oppilaalle ja Suomen lentomerkkejä jaettiin ohjaajille 2634 kappaletta.
Kauhavan lentotoiminta on siis ollut vähäistä viime vuosina, mutta merkittävä muutos tapahtui vuonna 2020. Tuolloin Kauhavan lentopaikka sai Kauhava Air Show -tapahtuman valmisteluiden yhteydessä hyväksynnän sotilasilmailun viranomaisyksiköltä (SVY). Tämän jälkeen ilmavoimat on harjoitellut Kauhavalla F/A-18 Hornet -hävittäjillä sekä Hawk-suihkuharjoituskoneilla. Destia kartoitti kentän lentoliikennealueiden kunnon mittauksin myös keväällä 2022, jonka jälkeen lentopaikka sai jälleen SVY:n hyväksynnän kahdeksi vuodeksi kaikelle sotilasilmailutoiminnalle. Hawkit palasivat Kauhavalle ilmavoimien harjoituksessa kesäkuussa 2022.
LSK BusinessParkin osalta projektia on hoitanut kapteeni evp. Harri Huhtala totesi projektin olleen haastava ja vaatineen uutta ajattelutapaa kaikilta osapuolilta. "Uuden toimintatavan tuominen ilmailuun on aiheuttanut tietysti synnytystuskia, mutta yhteistyö Traficomin ja Fintrafficin kanssa on ollut joustavaa", kommentoi Huhtala. Uudenlaiset PBN-toimintaympäristön (Performance Based Navigation) mukaiset GPS-pohjaiset mittarilähestymismenetelmät mahdollistavat toiminnan lentopaikalla ilman maassa olevia perinteisiä huoltoa vaativia navigointijärjestelmiä.
Syksyllä 2020 Kauhavan lentopaikan hanke eteni yhteydenotolla lennonvarmistuspalveluja Suomessa tarjoavaan ANS Finlandiin (nyk. Fintraffic ANS). Tavoitteena oli saada Kauhavan lentopaikalla RNP-lähestymismenetelmät (Required Navigation Performance). Ensimmäiset luonnokset uusista RNP-lähestymismenetelmistä LNAV-minimein laadittiin alkuvuodesta 2021.Tavoitetila oli saada menetelmät käyttöön jo kesällä 2021. Hanke viivästyi kuitenkin reilulla vuodella, sillä kaikkia tarvittavia säädöksiä ei vielä oltu päivitetty tai julkaistu. Nyt voimaan on astunut muutoksia koskien EU-asetuksia, ilmailulakia kuin kansallisia ilmailumääräyksiä.
Hanke nytkähti eteenpäin vuoden 2022 alkupuolella, kun aikaisemmin tehdyt menetelmäsuunnitelmat tarkistettiin ja päivitettiin ajantasaisilla tiedoilla. Kyseisistä mittarilentomenetelmistä on laadittu julkaistavat karttatuotteet ja ne julkaistaan Ilmailukäsikirjassa.Kauvahalle tulee käyttöön RNP-mittarilähestymismenetelmät molempiin kiitotiesuuntiin LNAV-minimiin. Voimaantulopäivä on 11. elokuuta 2022. Kiitoteille 17 ja 35 voi siis jatkossa suorittaa mittarilähestymisiä. Julkaistut ja elokuussa voimaan tulevat menetelmät sisältävät 3,5 asteen liukukulman ja alimmillaan kyseiset RNP-menetelmät mahdollistavat 390 jalan minimin. Jo aiemmin eli huhtikuussa 2022 Kauhavalla otettiin käyttöön RMZ-radiovyöhyke (Radio Mandatory Zone), joka yltää maan pinnalta 3500 jalan korkeuteen. Se tukee mittarilentotoimintaa ja kaikkien toimijoiden tilannetietoisuutta. Kevään 2022 aikana ilmatilaan on perustettu myös D-alueita, jotka lisäävät osaltaan ilmatilan turvallisuutta ja käytettävyyttä. Kauhavan lentopaikka on lisäksi saanut IFR-hyväksynnän eli se on valmis mittarilentotoimintaan.
Kauhavan lentopaikka siirtyi vuonna 2014 LSK Business Park Oy:n haltuun. Jo tuolloin se kertoi aikovansa jatkaa lentotoiminnan mahdollistamista tavoitteenaan kansainvälinen lentoliikenteeseen liittyvä toiminta.
Kauhavalle on 2000-luvulla rakennettu myös merkittävä ilmailuhistoriallinen Lentokonepuisto, jonka kokoelmissa on kaikki seitsemän tärkeintä ilma- ja lentosotakoulussa toisen maailmansodan jälkeen palvellutta koulu- ja harjoituskonetta (Kauhavan Lentokonepuiston kokoelmiin Vinka ja Fouga Magister – hankkeen tavoitteet saavutettu). Vastaavia kehityshankkeita toteutetaan myös Sodankylän lentoasemalla, jossa otetaan kuluvan vuoden aikana käyttöön RNP-lähestymiset ja aiemmin kesällä voimaan tuli RMZ-vyöhyke. Lue myös:
|
|||