Helsinki-Vantaan lähilennonjohtaja antoi 28. lokakuuta 2016 Finnairin rullaavalle Airbus-matkustajalentokoneelle luvan ylittää laskeutuvan liikenteen käytössä olleen aktiivisen kiitotien. Samalla kiitotiell oli laskeutumassa SAS:n Bombardier CRJ900 -matkustajalentokone.
Hyvä sää mahdollisti ohjaajien havainnoinnin. Tilanne olisi voinut olla toinen huonoissa näkyvyysolosuhteissa. Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) antaa neljä turvallisuussuositusta vakavien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien välttämiseksi ja ilmailuturvallisuuden parantamiseksi. Suositukset oli osoitettu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, lentokenttäyhtiö Finavialle sekä lennonvarmistuspalveluja tarjoavalla ANS Finlandille. Suositusten mukaan Trafin tulisi velvoittaa Finavia Oyj:n ja ANS Finland Oy:n tekemään yhdessä riskianalyysi Helsinki-Vantaan lentoasemalla aktiivisen kiitotien yli rullaamisesta rinnakkaiskiitotieoperoinnin yhteydessä.
Finavian tulisi yhteistyössä ANS Finlandin kanssa hankkia Helsinki-Vantaan lähilennonjohdossa käytössä oleviin järjestelmiin perustuva tekninen varoitusjärjestelmä. Helsinki-Vantaan lähilennonjohdossa on käytössä erilaisia varoitusjärjestelmiä, joihin on teknisesti mahdollista kytkeä ilma-alusten ja ajoneuvojen liikkumiseen perustuvia automaattisia varoituksia. Tällä hetkellä ilma-alusten ja ajoneuvojen liikkumiseen perustuvat varoitukset eivät ole nykyisen ohjeistuksen takia käytössä. Varoitus voisi kertoa esimerkiksi ristiriidasta ilma-aluksen sijaintitiedon ja pysäytysvalorivin eli stopbar-valojen statuksen välillä.
OTKES havaitsi tutkinnassa, että inhimillisiin tekijöihin liittyvän koulutuksen painoarvo oli viime vuosien aikana vähentynyt, vaikkakin vuoden 2017 alusta voimaan astunut EU-asetus nyt velvoittaa HF-koulutusta osana lennonjohtajan lupakirjan kertauskoulutusta. Koulutuksen avulla voitaisiin muun muassa paremmin tiedostaa lennonjohtajan työn sisältämät ristiriitaiset tavoitteet, kuten esimerkiksi mahdollisimman nopea ja turvallinen lennonjohtaminen. OTKES suosittaa lisäksi, että ANS Finlandin ja Helsinki-Vantaalla säähavaintopalloja operoivan yrityksen tulisi kehittää toimintaa niin, että säähavaintopallojen lähettämisen kuormittavuutta voitaisiin vähentää lähilennonjohdossa. Säähavaintopalloja lähettävä yritys pyytää lähetysluvan lähilennonjohdosta puhelimitse. Puheluihin vastaa joko vuoroesimies tai toinen lennonjohdossa työskentelevä henkilö. Koska vuoroesimies ei ollut paikalla, lähilennonjohtaja vastasi kolmeen sääpalloja koskevaan puheluun ennen vakavaa vaaratilannetta. Suosituksella kohdistetaan huomio sellaisiin lennonjohdon työtä häiritseviin tekijöihin, joita tulisi ilmailuturvallisuuden parantamiseksi vähentää. Lue myös:
|
|||