Lufthansan Allegris-matkustamon First Class otettiin käyttöön - VR-lasit osana viihdejärjestelmää

LH_Allegris_FC_dualLufthansa uuden Allegris-matkustamon ensimmäisen luokan sviitit on otettu käyttöön. Ensimmäinen kaupallinen lento tehtiin Intian Bangaloreen ja seuraava kohde on Mumbai. Saksalaisyhtiö toi uudet Allegris-matkustamot kaukoreiteilleen jo toukokuussa 2024, mutta tuolloin ensimmäisen luokan sviittejä ei oltu vielä asennettu matkustamoon.
 
Lufthansan historian suurin investointi premium-matkustukseen eli Allegris-matkustamo on otettu käyttöön koko laajuudessaan. Investoinnin arvo on vuoteen 2025 mennessä 2,5 miljardia euroa.

LH_A350_byLHAllegris-matkustamot tarjoavat versiosta riippuen kolme tai neljä matkustusluokkaa. Kaikissa koneissa on business-, premium economy-, ja economy-luokat ja osassa myös nyt käyttöönotettu ensimmäinen luokka.
 
Allegris-matkustamoja nähdään ensivaiheessa Lufthansan Airbus A350 ja Boeing 787 Dreamliner -koneissa. Nyt Allegris matkustamo on asennettu kuuteen Airbus A350-900 -koneeseen (D-AIXT, D-AIXU, D-AIXR, D-AIXV, D-AIXS ja D-AIXW), joista viimeisin on ensimmäinen uuden ensimmäisen luokan sisältävä koneyksilö.
 
Lufthansan Allegris -matkustamoissa on A350-900 -koneissa ensimmäisessä luokassa kolme sviittiä, jotka mahdollistavat yhteensä neljän hengen matkustuksen. Business-luokassa paikkoja on 38, joista kahdeksan on sviiteissä. Premium economy -luokassa paikkoja on 28 ja economy-luokassa 201, joista 22 tarjoaa enemmän jalkatilaa. Yhteensä paikkoja on 267.
 
LH_Allegris_FC_singleBoeing 787-9 Dreamlinereissa business-luokassa on 28 istuinta, joista neljä on sviiteissä. Premium economy -luokassa 28 istuinta ja economy-luokassa 231 istuinta, joista 34 tarjoaa enemmän jalkatilaa. Yhteensä paikkoja on 287.
 
Business-luokan istuinratkaisu on kolmen valmistajan yhteistyötä ja mukana ovat olleet ranskalainen Stelia,  yhdysvaltalainen Collins ja iso-britannialainen Thompson. Premium economy -luokasta on vastannut saksalainen ZIM ja economy-luokasta niin ikään saksalainen Recaro.
 
Viranomaishyväksyntäviiveiden takia sviittimäinen ensimmäinen luokka otettiin käyttöön kaupallisella lennolla vasta 9. marraskuuta 2024. Airbus A350-900 -laajarunkokoneeseen asennetun ensimmäisen luokan avauskohteena oli Intian Bangalore. Seuraava uusi kohde,  jonne Allegris-matkustamon ensimmäinen luokka on tarjolla 15. marraskuuta on Intian Mumbai. Ensimmäisessä luokassa on tarjolla kaksi yksityistä sviittiä sekä yksi suurempi sviitti kahdelle.

LH_Allegris_FC_dual_2Ensimmäisten lentojen jälkeen Lufthansa aikoo esitellä matkustamoissa uusia innovatiivisia tuotteita rajoitetusti yhtiön kanta-asiakkaille. Ensimmäisen luokan asennusten edetessä Lufthansa tarjoaa kanta-asiakkailleen matkustusluokan korotuksia ja myöhemmin mahdollistaa myös varaamiseen vaiheittain uuteen matkustusluokkaan.
 
LH_Allegris_FC_dual_3Uusi ensimmäinen luokka tarjoaa korkeilla, kattoon saakka yltävillä seinillään ja lukittavalla ovella aiempaa parempaa yksityisyyttä. Sviitit on asennettu 1-1-1 -konfiguraatioon ja keskellä oleva sviitti mahdollistaa kahden hengen matkustamisen.

Ensimmäisen luokan sviitissä matkustajaistuin on lähes metrin levyinen ja sitä on mahdollista lämmittää tai jäähdyttää yksilöllisten tarpeiden mukaan.

LH_Allegris_business_2Matkustajien käytössä on myös suuri IFE-järjestelmän näyttö, iso pöytä ja vaatekaappi. Valaistusta voi säädellä oman mielensä mukaisen ilmapiirin aikaansaamiseksi. Ensimmäinen luokka asettaa Lufthansan mukaan uuden standardin  mukavuudelle ja yksilöllisyydellä korkeimmissa matkustusluokissa.

Ruokatarjoilu on Lufthansan mukaan verrattavissa ravintolaan ja ateriat tarjoillaankin asiakkaalle sopivan aikataulun mukaisesti.

LH_Allegris_business_3Mukavuutta on tarjolla myös muissa Allegris-matkustamoiden matkustusluokissa ja yksityisyyttä on luvassa myös liikemiesluokassa, joissa ensimmäisen rivin paikkoja erottaa sviittimäisesti rintakehän korkeudelle asti yltävät seinät. Niissä on tarjolla myös 27-tuumaiset viihdejärjestelmän näytöt. Nämä sviitit ovat konetyypistä riippuen 2,2 - 2,5 neliömetrin kokoisia.
 
LH_Allegris_business_1Business-luokassa on tarjolla viittä erilaista paikkatyyppiä matkustajien yksilöllisiin tarpeisiin. Vaihtoehtoina on extrapitkä sänky, jonka osalta Lufthansan mainoskasvona oli 2,13 metriä pitkä koripalloilija Dirk Nowitzki. Hän esitteli aiemmin miten hyvin 2,2-metriseksi sängyksi taipuva uusi business-luokan matkustajaistuin soveltuu myös pitkille matkustajille. Muut business-luokan istuimet muuntuvat kaksimetriseksi sängyksi.

Muita istuinpaikkavaihtoehtoja ovat paikat, jotka tarjoavat lisää työtilaa, mahdollistavat vauvakopan kiinnityksen ja yksityisyyttä tarjoava ikkunapaikkavaihtoehto sekä paikka, joka on mahdollista yhdystää viereisen paikan kanssa kahden yhdessä matkustavan tarpeisiin.
 
LH_Allegris_pre_1Business-luokan matkustajilla on käytössä oma vaatekaappi ja minibaari. Lisämukavuutta tarjoavat langaton latausmahdollisuus, vastamelukuulokkeet ja Bluetooth-järjestelmä.
 
Lufthansan uusi 2-3-2 -konfiguraatiossa oleva premium economy -luokka esiteltiin Swissin koneissa jo keväällä 2022. Luvassa on enemmän jalkatilaa istuinvälin ollessa 99 cm, jalkatuki sekä aiempaa enemmän kallistuva istuin. Kuorimallinen toteutus ei vaikuta istuinta kallistettaessa takana olevan matkustajarivin mukavuuteen. Käytössä on myös langaton lataus ja vastamelukuulokkeet.

LH_Allegris_eco_13-3-3 -konfiguraatiossa olevan economy-luokan osalta matkustaja voi varata paikan ensimmäiseltä riviltä, joka tarjoaa lisää jalkatilaa tai vaihtoehtoisesti matkustaja voi varata viereensä tyhjän istuimen. Istuinväli on 79 cm ja ensimmäisten rivien osalta jalkatilaa on 86 cm. Matkustajapaikoilla on käytössä tablettipidike sekä USB-latausportti.

Uudenlainen viihdejärjestelmä koekäytössä - mukana VR-lasit

LH_Allegris_VRLufthansa on aloittanut koekäytön Metan ja MSM.Digitalin kanssa matkustamoviihdejärjestelmällä, johon on integroitu VR-lasit. Yhdistetyn todellisuuden ratkaisua koekäytetään asiakkaiden kanssa.

Kaikkien Allegris-matkustamoiden business-luokassa on mahdollisuus käyttää VR-laseja ja antaa palautetta niiden toimivuudesta. Lufthansa on ainoa lentoyhtiö, joka tarjoaa lennonaikaista sisältöä VR-laseille.


Allegris-matkustamo asennetaan 80 uuteen laajarunkokoneeseen

Lufthansan uudet matkustamot tullaan asentamaan 80 uuteen lentokoneeseen, joiden tyyppejä edustavat Boeing 787-9, Airbus A350-900 sekä Boeing 777-9 -laajarunkokoneet. Uusi matkustamo jälkiasennetaan myös Lufthansan Boeing 747-8 Intercontinental -koneisiin.

Muutos tarkoittaa yli 27 000 matkustajapaikan uudistamista aiempaa paremman matkustuskokemuksen tarjoamiseksi. Määrä on ennätysmäinen Lufthansan historiassa.

Uusien istuinten noin kymmenen vuoden elinkaaren aikana yksittäinen matkustajaistuin kiertää maailmaa noin 40 000 miljoonan kilometrin verran ja tämän ajan kuluessa, jokaisella paikalla istuu noin 6000-7000 matkustajaa.

Vuoteen 2030 mennessä Lufthansa-konsernin lentoyhtiöt ottavat vastaan yli 200 uutta kapea- ja laajarunkokonetta. Lufthansan tilauskirjassa on yli 250 lentokonetta.