Malaysian Airlinesin MH17 -turmasta kulunut jo vuosi

MH17__cockpitwindow_dutchaviationsafetyboardMalaysian Airlinesin Boeing 777-200ER -matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan Donetskin alueella ulkopuolisen iskun seurauksena 17. heinäkuuta 2014. Vaatimukset riippumattoman tuomioistuimen perustamisesta ovat kasvaneet tutkinnan edetessä. Hollantilaistutkijoiden loppuraportti on määrä julkaista lokakuussa 2015.

Malesialaisyhtiön Boeing 777-200ER -kone (9M-MRD) tuhoutui Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014. Lennolla MH17 oli mukana kaikkiaan 298 ihmistä - suurin osa oli hollantilaisia.

Tutkintakomission syyskuussa 2014 julkaiseman väliraportin mukaan koneen tuhosi siihen ulkopuolelta tullut isku. Tutkimuksissa rungon todettiin  vaurioituneen useista kovalla nopeudella siihen osuneista esineistä. Yksi todennäköinen vaihtoehto on Buk M1 -ilmatorjuntaohjus. BUK:ssa on esisirpaloitu 70 kilon taistelukärki, jonka herätesytytin on suunniteltu toimimaan jo hieman ennen ohjuksen maaliin osumista.

Hollannin onnettomuustutkintaviranomainen on raportoinut tutkinnan edistymisestä 1. heinäkuuta kansainväliselle siviili-ilmailujärjestö ICAO:lle Annex 13:sta mukaisesti. Raportti selventää mitä kaikkia toimia tutkinnassa on vuoden aikana tehty ja koska loppuraportti on määrä julkaista.

 MH17_1_OSCETutkinta on tehty ICAO Annex 13:sta käytäntöjen ja suositusten mukaisesti. Onnettomuuden tapahtumavaltio Ukraina delegoi tutkintavastuun Hollannin onnettomuustutkijoille (Dutch Safety Board), joka on ollut vastuussa suoritetusta tutkinnasta. Hollannin onnettomuustutkijat johtavat kansainvälistä tutkintaryhmää, joka koostuu malesialaisista, ukrainalaisista, yhdysvaltalaisista, venäläisistä, englantilaisista, australialaisista ja hollantilaisista asiantuntijoista.

Kansainvälinen tutkinta pyrkii selvittämään onnettomuuden syyn, jonka lisäksi selvitetään myös tiettyjen lentoreittien käyttöä ja matkustajatietojen saatavuutta. Dutch Safety Boardin odotetaan julkistavan loppuraporttinsa MH17-turmasta lokakuun 2015 alkupuolella. Sen esiversiot ovat luottamuksellisia eikä sisältöä kommentoida ennen lopullista julkaisua.

 Kuluneen vuoden aikana vaatimukset asian käsittelyyn kansainvälisessä YK:n alaisessa tuomioistuimessa ovat kasvaneen erityisesti Hollannissa ja Malesiassa. Syyllisten rikosoikeudelliseen vastuuseen saattamista tukevat edellisten lisäksi mm. Belgia ja Australia.

Vuonna 1988 tapahtuneen Pan Amin lennon 103 Boeing 747 -koneen räjäytys tappoi kaikkiaan 270 ihmistä. Vuosien painostuksen jälkeen Libyan silloinen johto luovutti epäillyt oikeuden eteen Hollantiin. Toinen syytetyistä tuomittiin turmasta elinkautiseen vankeuteen vuonna 2000.

Lue myös: