Neste toimitti Helsinki-Vantaalle Finnairin käyttöön 300 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta

neste_FinnairNeste ja Finnair yhdistävät voimansa ja vähentävät Nesteen työntekijöiden liikematkoista syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvalla lentopolttoaineella. Neste on äskettäin toimittanut 300 tonnia Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel) Helsinki-Vantaan lentoasemalle Finnairin käyttöön.

Kun Finnair korvaa osan Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevien koneiden fossiilisesta lentopolttoaineesta uusiutuvalla lentopolttoaineella, se vähentää kasvihuonekaasupäästöjään 900 CO2e-tonnia.

Yhteistyö vähentää Nesteen työntekijöiden liikematkoista syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä. Toimitettu määrä vastaa huomattavaa osaa Nesteen työntekijöiden kansainvälisistä lentomatkoista aiheutuneista päästöistä vuonna 2020.

Finnair ja Neste julkistivat maaliskuussa 2020 yhteistyön, jossa Nesteen ja Finnairin henkilöstön työmatkat lennetään jatkossa uusiutuvan polttoaineen ja fossiilisen polttoaineen yhdistelmällä. Näin saadaan aikaan suoria päästövähennyksiä. Mahdollisuus avattiin tuolloin myös muiden yritysten käyttöön.

Finnair_tankkausYhteistyö tukee siis Nesteen vuonna 2020 tekemiä ilmastositoumuksia, joiden osana yhtiö on sitoutunut vähentämään ja kompensoimaan työntekijöidensä liikematkojen päästöjä käyttämällä yhtiön omaa uusiutuvaa lentopolttoainetta.

Finnair on Nesteen strateginen kumppani ja yksi yhtiön työntekijöiden liikematkoillaan eniten käyttämiä lentoyhtiöitä. Finnairin tavoitteena on tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2045 mennessä ja puolittaa CO2-nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä.

Käytännössä lentoja tullaan lentämään biopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seoksella. Nykyinen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Siten se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset.
 

Uusiutuvaan lentopolttoaineeseen perustuva uusi ratkaisu vähentää liikematkojen päästöjä

Nesteen ja Finnairin yhteistyö tarjoaa muille yrityksille esimerkin siitä, miten liikematkustuksesta aiheutuvia päästöjä voidaan vähentää helposti. Nesteen tavoitteena on saattaa ratkaisu yritysten, julkisten laitosten ja muiden organisaatioiden käyttöön ja auttaa heitä täyttämään kunnianhimoisia ilmastositoumuksiaan.

Jauhiainen”Olemme iloisia yhteistyöstämme Finnairin kanssa. Pilotoimmme yhdessä innovatiivista ratkaisua, jonka olemme kehittäneet liikematkustuksesta syntyvien päästöjen vähentämiseksi. Ratkaisu perustuu Neste MY uusiutuvaan lentopolttoaineeseen ja lentoyhtiöiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Se tuo yritysasiakkaiden ja muiden organisaatioiden käyttöön jälleen uuden työkalun ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja ilmastositoumusten täyttämiseen”, sanoo Sami Jauhiainen, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja.

”Kutsumme myös muita yrityksiä ja lentoyhtiöitä mukaan yhteistyöhön kehittämään liikematkustamisesta vastuullisempaa nyt ja tulevaisuudessa. Nyt on loistava aika valmistautua liikematkustamisen tulevaan elpymiseen", jatkaa Jauhiainen.

”Uusiutuvat lentopolttoaineet ovat tärkeässä asemassa kunnianhimoisissa tavoitteissamme vähentää CO2-päästöjä”, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.

Larilahti”Lentoliikenteen ilmastohaasteen ratkaisemiseen tarvitaan kaikkien sidosryhmien panosta. Yritykset voivat pienentää liikematkustuksen ympäristöjalanjälkeä valitsemalla suorat reitit, käyttämällä lentoyhtiöitä, joilla on polttoainetehokas kalusto, ja suosimalla uusiutuvia lentopolttoaineita. Olemme iloisia siitä, että saamme toimia tässä Nesteen kumppanina", jatkaa Larilahti.

Pilottihankkeen myötä Neste  toimittaa yhteensä 500 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta niille Euroopan ja Pohjois-Amerikan lentoyhtiöille, joita Nesteen työntekijät eniten käyttävät liikematkoillaan. Finnairin käyttöön toimitettu määrä sisältyy kokonaismäärään. 

Jos kyseinen määrä fossiilista lentopolttoainetta korvataan Neste MY uusiutuvalla lentopolttoaineella, kasvihuonekaasupäästöjen on laskettu vähenevän jopa 1 500 CO2e-tonnia, kun polttoaineen kaikki elinkaarenaikaiset päästöt otetaan huomioon vertailussa. Päästövähenemä vastaa Nesteen työntekijöiden liikelentojen arvioituja kokonaispäästöjä maailmanlaajuisesti vuonna 2020. 

Neste jatkaa työntekijöidensä liikematkoista aiheutuvien päästöjen vähentämistä vuosittain uusiutuvaan lentopolttoaineeseen perustuvalla ratkaisullaan. Päästöjen korvaamiseen tarvittavan uusiutuvan lentopolttoaineen määrän arvioidaan kasvavan koronaviruspandemian jälkeen.  Yhtiö ottaa jatkossakin  huomioon kaikki vaihtoehdot vähentääkseen omia sekä arvoketjujensa päästöjä.

Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen toimittaja

A350_flightlab_2Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta myös Airbusin, Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus DLR:n sekä moottorivalmistaja Rolls-Roycen ECLIF3-hankeelle (Emission and Climate Impact of Alternative Fuels) , jossa tutkitaan 100-prosenttisesti uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä matkustajakoneissa.

Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta asiakkailleen Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa. Nesteen SAF-polttoaineen asiakkaita ovat mm. Alaska Airlines, American Airlines, JetBlue, All Nippon Airways, KLM sekä Lufthansa. SAF-polttoainetta Neste toimittaa mm. tietyille Norjan ja Ruotsin lentokentille sekä Amsterdamin Schipholiin.

A350_flightlab_1Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu vastuullisesti hankituista uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Suomalaisyhtiön uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia.

Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja  lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Neste pystyy valmistamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.

Vuodesta 2011 lähtien yli 300 000 lennolla on ollut käytössä eritasoisia SAF-polttoaineen seoksia. Ensimmäisenä laajamittaisia matkustajalentoja 50% biopolttoaineella toteutti Lufthansa vuonna 2011. Kanadan kansallinen tutkimuskeskus NRC lensi jo vuonna 2012 Falcon 20 -koneella käyttäen 100-prosenttista biopolttoainetta.

Lue myös: