Widerøen heinäkuussa 2021 vahvistama yhteishanke Nordic Regional Airlinesin ja Finnairin kanssa käynnistyy. Kaksi Norran ATR 72-500-potkuriturbiinikonetta laskeutui perjantai-iltapäivästä 3. syyskuuta Bergeniin. Norra lentää Norjassa Widerøelle viittä kotimaan reittiä ja vastaa yhtiön kasvutarpeisiin. Kuukausittain Norran ATR-koneet lentävät Norjassa yli 500 lentoa. Widerøen liikenne on lähtenyt kasvuun ennakoitua nopeammin huolimatta koronaviruspandemian vaikutuksista ja alueellinen lentoyhtiö tarvitsi kapasiteettia nopeammin kuin se kykeni sitä itse lisäämään. Widerøe kertoi yhteishankkeesta Norran ja Finnairin kanssa sekä positiivisista kasvunäkymistään Lentoposti.fi:lle heinäkuussa 2021 (uutisemme aiheesta: Finnair ja Norra vuokraavat ylijäämäkapasiteettia Widerøen käyttöön - kaksi ATR-konetta Norjaan). Osapuolten välinen sopimus kattaa yhden koneen osalta kuuden kuukauden vuokraamisen ja toisen koneen osalta sopimus on kolme kuukautta. Myös jatko on mahdollista sopimusoptioiden muodossa. Niitä ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa avata tarkemmin. Widerøella ja Finnairilla on pitkä suhde syöttölentoliikenteen osalta, sillä norjalaisoperaattori on lentänyt Finnairin lentoja Helsinki-Vantaalle Bergenistä ja Tromssasta. “Lisätyö on lottovoitto suomalaisille ilmailualan ammattilaisille. Hanke työllistää 40 lentävän henkilökunnan edustajaa”, avaa Norran viestinnästä vastaava Kim Kujala hanketta Lentoposti.fi:lle. Kaksi Norran ATR 72-500 -potkuriturbiinikonetta nousi perjantaina 3. syyskuuta noin kello 11.00 ilmaan Helsinki-Vantaalta. Historialliseksikin luonnehdittava operaatio Norjassa oli käynnistynyt. Peräkkäin lentäneet ATR-koneet (OH-ATM ja OH-ATO) käyttivät Widerøen lentotunnuksia ja radiokutsua. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun Norra lentää kolmannen lentoyhtiön lentoja sen omalla radiokutsulla. Norjan operaatio työllistää suomalaisia ilmailualan osaajia ja helpottaa osaltaan lomautustarvetta Norralla. Halukkaita Norjaan lähtijöitä riitti ja kaikki lentäjät sekä matkustamiehistön jäsenet ovat mukana vapaaehtoispohjalta. “Lentävä henkilökuntamme on Norjassa kerrallaan noin kuukauden mittaisella työrupeamalla. Osa miehistöistä halusi olla Norjassa kerralla pidempään, jonka mahdollistimme joustavasti. Muutamat ovat paikalla kolme kuukautta tai jopa puoli vuotta putkeen”, jatkaa Kujala. Norjassa on kerrallaan kymmenen Norran miehistöä eli 40 henkilöä. Ryhmä koostuu pääsääntöisesti kymmenestä kapteenista, kymmenestä perämiehestä sekä kymmenestä matkustamon esimiehestä ja kymmenestä matkustamomiehistön jäsenestä. Päästäkseen Norjaan ilman karanteenia myös miehistön pitää olla rokotettu covid-19 -tautia vastaan. Norran kaikki miehistöt ovat Kujalan mukaan jo nykyisin rokotettuja. Lentävän henkilökunnan kotiasema on Norjassa ensivaiheessa Bergen. Miehistöjä on paikalla riittävästi myös varallaolon tarpeisiin. Lopullisesta aikataulurakenteesta riippuen miehistöjä saatetaan siirtää myös Ålesundiin tai Moldeen ajatellen erityisesti aikaisia aamuja ja myöhäisiä iltalentoja. Lentävän henkilökunnan lisäksi hanke työllistää myös tekniikan henkilöstöä. Finnair tuo Norjaan paikallisesti pienen teknisen ryhmän, joka pyörittää päivittäisiä operaatioita. Riippuen ATR-koneiden huoltotarpeesta niitä vaihdellaan noin kuukauden välein toisiin koneyksilöihin. Suuremmat huollot toteutetaan siis Helsinki-Vantaalla. Koneita lennetään Suomeen ja Suomesta miehistönvaihtojen yhteydessä. Edellisten lisäksi sopimus kattaa 3. syyskuuta tehdyn julkistuksen mukaisesti lennot myös Bergenistä Stavangeriin, Kristiansundiin sekä Kristiansandiin. Operaatiot näillä reiteillä ovat täydentävää liikennettä ja niillä pääoperaattori on Widerøe. Kyseiset viisi reittiä ovat lentoajaltaan lyhyitä ja päivittäisiä lentoja on Ålesundiin 5-6, Moldeen 4-5 ja muihin kohteisiin kerran päivässä. Kyseessä on merkittävä operaatio, sillä kuukausittaisia yhdensuuntaisia lentoja on yli 500 kappaletta. Karkeasti laskien viikkovuorojen määrä on noin 125. Perjantaina Bergeniin laskeutuneet ATR-koneet siirretään lauantaina 4. syyskuuta vielä Ålesundiin ja Moldeen, joista käsin lennot käynnistyvät aikaisin sunnuntaiaamuna 5. syyskuuta. Lentoliikenteen kysyntä ei ole Suomessa vielä toivotulla tasolla ja Norjan operaatio tuo positiivisia vaikutuksia myös Norran lomautustilanteeseen. Yhtiössä on parhaillaan käynnissä yt-neuvottelut, joissa käsitellään enintään 90 vuorokaudenmittaista lomautustarvetta. Järjestyksessään yt-neuvottelut ovat Norrassa jo neljännet pandemian aikana. Koko yhtiön henkilökunta on ollut lomautettuna jossain vaiheessa myös maapalveluiden osalta. Norran laivastossa on 12 Embraer 190 -suihkukonetta sekä 12 ATR 72-500-potkuriturbiikonetta, joista siis kaksi on nyt vuokrattu Norjaan. Norran operointimäärät ovat kuitenkin edelleen pieniä ja erityisesti ns. yöpyvien lentojen määrä on vähäinen. Yöpyviä kohteita ovat tällä hetkellä vain Oulu ja Tallinna. Se näkyy operointimallissa ja rakenteessa eli vaikuttaa koneiden käyttöön ja miehistötarpeisiin. “Kapasiteettimme riittäisi jopa 150-160 yhdensuuntaiseen lentoon päivässä, kun nyt lentoja on noin sadan paikkeilla. Pahimmillaan lentoja oli päivässä vain muutamia kymmeniä”, kertoo Tarvainen koronapandemian vaikututuksista. Norjan operaatio nostaakin lentojen määrää hyvin, mutta matkaa on vielä normaaliliikennemääriin. Yhteistyö Widerøen kanssa tuo kuitenkin kaivattua lisätyötä ja hankkeeseen on panostettu.Tarvainen näkee tulevaisuuden jo pikkuhiljaa valoisampana myös Suomessa. “Kyseessä on hieno ratkaisu johon on valmistauduttu hyvällä pieteetillä. Myös miehistöillä on hyvä syke ja asenne. Tähän on valmistauduttu hyvällä airmanshipillä ja meillä on vankka luottamus norralaiseen osaamiseen, joka tuottaa hyvää jälkeä”, päättää toimitusjohtaja Tarvainen. Nordic Regional Airlines (Norra) on Finnairin osaomistusyhtiö 40 prosentin osuudella. Pääomistaja on tanskalainen Danish Air Transport A/S (DAT) 60 prosentin osuudella. Pääomistaja DAT:n liettualainen tytäryhtiö DAT LT lentää Suomessa reittiä Helsingin ja Kajaanin välillä. Widerøe on Pohjoismaiden suurin alueellinen lentoyhtiö, joka työllistää noin 2500 henkilöä. Vuosittain yhtiö kuljetti ennen pandemiaa noin 2,8 miljoonaa matkustajaa yli 40 kotimaan ja Euroopan reitillä. Widerøe otti ensimmäisenä asiakkaana kaupalliseen käyttöön Embraer 190-E2 -koneet. MH
|
|||