Ruotsi vastaanotti ensimmäisen sukellusveneiden etsintään tarkoitetun NH90-kopterin

SwedishNH90_ASW_AIrbusHelicoptersRuotsin puolustusvoimien materiaalilaitos FMV vastaanotti viime torstaina 17. joulukuuta ensimmäisen sukellusveneiden etsintään erikoistuneen NH Industries NH90 -kopterin. Se on varustettu syvyytettävällä kaikumittaimella sekä merivalvontatutkalla. Myös osa aiemmin toimitetuista SAR-versioista muutetaan samaan konfiguraatioon.

Ruotsi on tilannut kaikkiaan 18 NH90-helikopteria. Ruotsin ilmavoimien tyyppimerkintä koptereille on HKP14.

Niistä 13 on SAR-toimintaan (Search and Rescue) varustettuja pelastus- ja kuljetusversioita (NH90 TTT/SAR eli HKP14E) ja viisi soveltuu sukellusveneiden etsintään (NH90 SAR/ASW, HKP14F).

Ruotsi on myös päättänyt muuttaa neljä aiemmin toimitettua SAR-versiota ASW-toimintaan (Anti-submarine warfare) sovetuviksi. Näin laivastossa on tulevaisuudessa yhdeksän kappaletta kumpaakin HKP14-mallia.

Merivoimien versiot rakentaa Airbus Helicopters. Nyt luovutettu kopteri koelennettiin ensin Donauwörthissä Saksassa. Meritestit tehtiin puolestaan Marignanessa Ranskassa. Airbus toteuttaa myös SAR-versioiden muutostyöt sukellusveneiden etsintään soveltuviksi.

Patria on kokoonpannut ruotsalaiset kuljetusversiot Jämsän Hallin tehtaillaan. Viimeinen yksilö on työn alla. Kopterit on tilannut Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitos FMV (Försvarets Materielverk).

Ruotsin NH90-koptereiden erikoisuus on 24,5 senttiä muita korkeampi matkustamo. Se tarjoaa 182-senttisenä seisomakorkeuden useimmille. Tarkoituksena on parantaa miehistön toimintaolosuhteita.

Ruotsi on ainoa asiakas, joka on tilannut tätä versiota. Muissa sisätilojen korkeus on 1,58 metriä.

NH90 ASW-kopterissa on rungon alta vaijerin varassa laskettava syvyytettävä Thales Flash-S -kaikumittain (otsikkokuvassa). Sitä voidaan käyttää kuunteluun ja aktiiviseen kaikumittaamiseen.

Leijunnassa oleva kopteri voi laskea sensorin tarvittavaan syvyyteen aina 300 metriin asti. Tämä mahdollistaa veden lämpötilanvaihteluista aiheutuvien ns. harppauskerrosten alla olevien kohteiden havainnoinnin.

Lisäksi kopterissa on eturungon alle koteloituna AN/APS-143B(V)3 Ocean Eye -merivalvontatutka. Keulassa on FLIR-lämpökamera.

Lisäksi NH90 NFH (Navy Frigate Helicopter) on varustettu MAD-sensorilla (Magnetic Anomaly Detector), jolla voidaan havaita veden alla olevan sukellusveneen aiheuttama poikkeus maan magneettikenttässä.

NH90-koptereita on toimitettu 260 kappaletta 13 maahan. Ne ovat keränneet yhteensä lähes 100 000 lentotuntia.

NH90-ohjelmaa vetää NH Industries -ryhmittymä. Siitä Airbus Helicopters (ent. Eurocopter) omistaa 65,5 prosenttia, AgustaWestland 32 prosenttia ja Stork Fokker 5,5 prosenttia. T.T.

Päivittynyt: tarkennettu ASW-määritelmää.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja: