SLSY:n Åkers: Tarjotut säästöt yli 10 prosenttia koko liiton palkkamassasta

SLSYSuomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys  SLSY kummastelee Finnairin halua jättää heidän tekemänsä tarjous väliin. Ammattiliitto kertoo tehneensä työnantajalleen kaksi tarjousta, jotka olisivat olleet säästöarvoiltaan yli 10 prosenttia koko SLSY:n palkkamassasta.

"Neuvottelimme viimeiseen asti tavoitteenamme sopimukseen pääseminen, vaikka yhtiön asettama tavoite 18 miljoonan euron pysyvistä säästöistä ei ollut mielestämme realistinen", kommentoi asetelmia SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers.

"Yhtiö laski hinnaksi ensimmäiselle vaihtoehdolle 5 miljoonaa euroa ja toisen vaihtoehdon mukaiselle listalle kokonaisuudessaan 7,5 miljoonaa euroa. Tämä on yli 10 prosenttia palkkamassastamme sivukuluineen".

SLSY:n tekemät esitykset sisälsivät mm. viiden prosentin palkanalennuksen, lisätyötuntirajan nostamisen kymmenellä tunnilla, matkakulujen pienentämistä, joustoja aikaerolentoihin ja niiden miehittämiseen sekä muutoksia paljon puhuttaneisiin hotellisopimuksiin. Listalla oli myös erillinen aloittavien työntekijöiden palkkaryhmä.

Finnair kertoi oman esityksensä koostuneen työtuntien kasvattamisesta 10 prosentilla ja ansioiden laskemisesta viidellä prosentilla. Näiden lisäksi säästöjä haettiin myös hotelli- ja matkakuluista. Yhdessä näistä olisi saatu työnantajan mukaan 18 miljoonan säästöt.Yhdistyksen mukaan Finnairin havittelema säästöpotti olisi ollut 22 prosenttia työntekijöiden palkkamassasta.

"On vaikeaa kuvitella mitään muuta työnantajaa, joka jättäisi tällaisen tarjouksen vastaanottamatta. Yhtiö pysyi alkuperäisessä tavoitteessaan ja neuvottelut päättyivät tuloksettomina", kiteytti Åkers.

SLSY:llä on voimassa oleva työehtosopimus Finnairin työnantajaliitto Palvelualojen työnantajat PALTA:n kanssa, joka solmittiin niin kutsutun työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaan 15. marraskuuta 2013. Sopimus on voimassa syksyyn 2015 tai keskusjärjestöjen päätöksestä syksyyn 2016. Irtisanomisiin ei uskota, sillä työn pitäisi vähentyä olennaisesti ja pysyvästi. Tämän lisäksi Finnair on palkannut kesäksi vuokratyöntekijöitä matkustamopalveluun Adeccolta.

Ammattiliito muistuttaa myös, ettei säästösopimuksen houkuttimena tarjottu irtisanomissuoja takaa työpaikkojen säilymistä. Irtisanomissuojan aikana olisi ollut mahdollista toteuttaa pitkiäkin lomautuksia ja kahden vuoden jälkeen ulkoistukset olisivat voineet kuitenkin toteutua täysimääräisinä.

Finnairin ja SLSY:n osalta 2. huhtikuuta ilmoitetut YT-neuvottelut jatkuvat jo 30. huhtikuuta 2014.


Kuljetusala pitää yhtä?

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksestä allekirjoitti syyskuussa 2013 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n kanssa aiesopimuksen liittymisestä AKT:n yhteisöjäsenyhdistykseksi. Sopimuksen on määrä toteutua 30. syyskuuta 2014 mennessä.

Tämän lisäksi SAK:n kuljetusliitoilla on myös syyskuussa 2013 allekirjoitettu "kaveria ei jätetä -sopimus", jolla ammattiliitot takaavat tukitoimia toisilleen. Kaveria ei jätetä -sopimuksen piiriin kuuluvat Ilmailualan Unioni, Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto, Posti- ja Logistiikka-alan Unioni, Suomen Merimies-Unioni, Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto.

"Lakko ei kuitenkaan ole kohdallamme ajankohtainen", kertoo SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala.

Lue myös: