Uusi suorituskykyinen yksimoottorikone Beechcraft Denali ensilennolle - aikoo yltää luokkansa parhaaksi

Denali_2Textron Aviationin uusi yksimoottorinen potkuriturbiinikone Beechcraft Denali suoritti ensilennon Wichitan Eisenhowerin kansainvälisellä lentokentällä. Täysin uuden puhtaalta pöydältä suunnitellun konetyypin koelento-ohjelman odotetaan vahvistavan Denalille luokkansa johtavan suorituskyvyn. Konetyyppi on suunniteltu matkustaja- ja rahtioperaatioihin ja se kilpailee markkinoista suoraan mm. Pilatus PC-12 ja Daher-Socata TBM -koneiden kanssa.

Textron esitteli uuden konetyypin SETP -ratkaisuna (Single Engine Turboprop) Oskoshissa vuonna 2015. Seuraavana vuonna se sai nimekseen Cessna Denali. Ensilennon oli määrä tapahtua jo vuonna 2018, mutta hanke on viivästynyt ainakin moottoritoimittajan takia. Heinäkuussa 2021 Textron vaihtoi yksimoottorikoneensa Cessna-brändiltä Beechcraftin puolelle.

Tiistaina 23. marraskuuta 2021 tapahtunut Beechcraft Denalin ensilento käynnisti koelento-ohjelman, jonka lentoihin osallistuu kaikkiaan kolme koneyksilöä. Maakokeissa on niin ikään kolme koneyksilöä. Tavoitteena on saada konetyypille tyyppihyväksyntä vuoden 2023 aikana.

Denali_3Ensimmäinen koelento kesti noin kaksi tuntia ja 50 minuuttia, jonka aikana varmistettiin koneen suorituskykyä, vakautta sekä ohjattavuutta sisältäen myös moottorin, lennonohjausjärjestelmän ja avioniikan toimintojen varmistamista. Ensilennolla Denali nousi 15600 jalan korkeuteen ja nopeutta oli suurimmillaan 180 solmua.

Siipien kärkiväliltään 16,54-metrisen Beechcraft Denalin matkalentonopeudeksi on ilmoitettu 285 solmua ja täydellä noin 500 kg:n polttoainekuormalla toimintamatkaa on noin 2960 kilometriä. Yksi lentäjä ja neljä matkustajaa voisivat lentää esimerkiksi Los Angelesista Chicagoon, New Yorkista Miamiin tai Lontoosta Moskovaan tai Helsingistä Barcelonaan. Lähtökiitoon Denali tarvitsee 900 metriä ja koneen lakikorkeus on 31 000 jalkaa eli noin 9400 metriä.

Konetyypin tasainen matkustamon lattia on luokkansa suurin, kun matkustamolla on korkeutta 1,47 metriä, leveyttä 1,6 metriä ja pituutta 5,5 metriä. Matkustamon ilmanpaine pysyy 6000 jalan korkeudella 30 000 jalan korkeudella lennettäessä.

Denali_1Normaalisti Denalin matkustamossa on tarjolla kuusi yksittäistä matkustajaistuinta, mutta vahtoehtoisesti tarjolla on myös yhdeksänpaikkainen versio. Matkustamossa on suuret ikkunat ja koneen etuosassa on pieni keittiötila. Optiona koneeseen on saatavilla myös WC-ratkaisu koneen takaosaan. Koneen rahtitilaan on pääsy matkustamosta.

Denali on ensimmäinen lentokone, jonka moottorina on syyskuussa 2021 ensilentonsa tehnyt General Electricin 1300 hevosvoimaa tarjoava Catalyst-moottori. Kyseessä on ensimmäinen 3D-tulostettuja osia sisältävä potkuriturbiinimoottori. Valmistamiseen tarvittiin aiemmin 855 erilaista osaa, joiden määrä supistui 3D-tulostuksen avulla vain 12 erilaiseksi osaksi. Catalyst-moottorissa on FADEC-järjestelmä (Full Authority Digital Engine Controlled) ja yksi kaasuvipu tehon ja potkurin säätöön.

Kehittyneen teknologian ansiosta Catalyst-moottori kuluttaa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat potkuriturbiinimoottorit. Sen kanssa voidaan käyttää myös uusiutuvaa lentopolttoainetta. Koneessa on McCauleyn uusi 105-tuumainen komposiittinen viisilapainen vakiokierrospotkuri, joka on täysin lepuutettava ja varustettu jäänpoistolla.

Denali_4Ohjaamoavioniikkana on Garmin G3000 -ratkaisu, joka sisältää kolme 14-tuumaista korkearesoluutioista näyttöä sekä kaksi kosketusnäytöllistä ohjauspaneelia. Garminilta tulee myös koneen autokaasujärjestelmä ja automaattiohjaus sekä lennonhallintajärjestelmä. Yhdessä ne mahdollistavat helpon nopeuskontrollin kaikissa lennonvaiheissa. Muita koneen järjestelmiä ovat säätutka sekä TAWS- (Terrain Awareness and Warning Aystem) ja TCAS-järjestelmät (Traffic Collision and Avoidance System).