WebTrak näyttää Vantaan lentoliikenteen ja melumittaukset netissä

webtrak_koti_finaviaFinavia on maanantaina avannut netissä uuden WebTrak-palvelun, jolla voi seurata pääkaupunkiseudun lentoliikennettä. Koneiden reitit ja melumittausasemien mittausarvot ovat nyt kaikkien nähtävillä tunnin viiveellä karttapohjalla esitettynä. WebTrakin käyttöliittymä on erittäin monipuolinen. Palvelu näyttää myös Malmin liikennettä.

Lentomelu herättää tunteita. Ainakin, jos koneiden reitit kulkevat oman kodin yli. Uusi palvelu on suunniteltu antamaan tietoa siitä, kuka ja missä sitä melua aiheutti. Samalla saa yleiskuvan liikenteestä ja etenkin kiitoteiden käytöstä eri tilanteissa.

HelsinkiAirport1Matkustajakoneet ovat vuosien aikana muuttuneet hiljaisimmiksi: vuonna 1990 Lden 55 dB melualueella asui pääkaupunkiseudulla 97 000 ihmistä, vuonna 2011 enää vain noin 14 000. Samaan aikaan lentoliikenteen matkustajamäärät Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat kuitenkin kasvaneet voimakkaasti.

Maanantaina avattu WebTrak tarjoaa yksityiskohtaista tietoa muun muassa lentokoneen sijainnista ja sen lentämästä reitistä, korkeudesta ja konetyypistä noin 70 kilometrin etäisyydeltä Helsinki-Vantaan lentoasemasta. Hakuhistoriasta avattua esitystä liikenteestä voi tarpeen mukaan hidastaa tai nopeuttaa.

”Palvelu helpottaa ymmärtämään lentoreittien sijainnit, lentokoneiden korkeuden ja tuuliolojen vaikutuksen kiitoteiden käyttöön,” kertoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen.

"Haluamme näin tarjota yleisölle avoimesti uutta reaaliaikaista tietoa lentoliikenteestä ja sen vaikutuksista, josta etenkin lentoaseman lähialueiden asukkaat ovat olleet kiinnostuneita."

webtrak_an_finaviaLentokoneiden melun ja reittien seurantaan omiin tarpeisiinsa Finavia on käyttänyt Brüel & Kjær ANOMS -järjestelmää (Aircraft Noise and Operations Monitoring System). Palveluun kirjautuvat melutiedot yhdeksältä eri puolille pääkaupunkiseutua sirotellulta mittausasemalta. Julkinen WebTrak saatiin mukaan nyt tuoreen 500 000 euroa maksaneen päivityksen yhteydessä.

WebTrak tallentaa historiatietoa lentoliikenteestä kolmelta edelliseltä kuukaudelta ja siihen voi tehdä hakuja ajankohdan perusteella. Järjestelmä osaa ehdottaa todennäköiset melulähteet, kun kartalle sijoittaa asuinpaikkansa. Samalla voi mitata ohi lentävän lentokoneen etäisyyden ja korkeuden omaan sijaintiin nähden (otsikkokuvassa).

webtrak_finaviaPunaiset konesymbolit ovat saapuvia ja vihreät lähteviä. Ylilentävät ovat keltaisia (klikkaa ruutukaappaus suuremmaksi).

Symboleilla erotellaan ainoastaan suihku- ja potkurikoneet. Siten laaja- ja kapearunkokoneet esitetään samalla merkinnällä. Myös ATR72 ja Cessna 172 näkyvät yksimoottorista pienkonetta esittävänä symboleina, tosin eri kokoisina.

Konetta klikkaamalla saa esiin lennonjohtojen näytöiltä tutun labelin eli tietolaatikon. Sitä voi siirrellä sopivaan kohtaan näytöllä. Melumittauspisteistä saa esiin graafisen esityksen, josta voi seurata yli lentävän koneen aiheuttaman melun arvoja.

Palvelun näyttöpohjaksi voi valita kartan, ilmakuvan tai niiden hybridin. Kartta on ehdottomasti selkein.

WebTrakin kautta voi suoraan antaa palautetta yksittäisestä koneesta sen tunnisteessa olevaa painiketta klikkaamalla. Ne kirjautuvat suoraan Finavian ympäristöpalautejärjestelmään ja käsitellään.

WebTrakiin voi myös kirjautua, jolloin omat tiedot ovat valmiiksi täytettyinä kun loggautuu sisään. Kaikki palvelut ovat saatavissa kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Sotilas-, hälytys- ja viranomaislennot eivät näy palvelussa. Lisäksi tarkemmin määrittelemättömistä turvallisuussyistä lennot näkyvät palvelussa tunnin viiveellä (kulloinenkin tallennusaika juoksee ruudun alalaidassa).

Tosin viive ei ole ainutlaatuinen, esimerkiksi Kööpenhaminassa viiveeksi vaadittiin kaksi tuntia ja Tukholman Arlandassa peräti viisi. Hieman yllättäen Pohjois-Amerikassa on samanlaisia järjestelmiä, jotka näyttävät melu- ja liikennetiedot reaaliaikaisena. Kaikkiaan järjestelmiä on maailmalla jo viitisenkymmentä.

Netissä on joka tapauksessa näyttöpalveluita, joiden tiedot saadaan reaaliaikaisesti lentokoneiden ADS-B-signaalista (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Se sisältää koneen tunniste- ja paikkatiedot. ADB-S-laitetta ei kuitenkaan ole kaikissa koneissa, joten tiedot ovat osin puutteellisia.

webtrak_malmi_finaviaWebTrakin tiedot lentokoneiden reiteistä tulevat puolestaan kattavammin lennonjohdon toisiotutkasta. Siten palvelu tallentaa esimerkiksi Helsinki-Malmilta operoivien transponderilla varustettujen yleisilmailukoneidenkin liikkeitä.

WebTrakin tietokanta pyörii niinkin kaukana kuin Melbournessa Australiassa, missä järjestelmän kehittänyt yhtiö majailee. Nykyisin sen omistaa tanskalainen Brüel & Kjær.

Finavia lähettää yhtiön tietokantaan lento- ja melutiedot. Niistä yhdistetään palvelun käyttäjän haluama kulloinenkin näkymä lentotietoinen.

Palvelu toimi ensimmäisenä päivänä hieman tahmeasti ja se myös kaatui kokeilun aikana vaatien sivun uudelleenlataamista. Käyttö on kuitenkin melko intuitiivista, vaikka ominaisuuksia on paljon. Liikennettä on myös mielenkiintoista seurata, vaikkei olisikaan ärsyyntynyt melusta.

WebTrakin käyttö edellyttää Adobe Flashin asentamista selaimeen. Lisäksi pitää hyväksyä pitkä käyttöehtosopimus, jonka käyttäjä tekee Brüel & Kjærin, ei Finavian kanssa.

 

Pääkaupunkiseudun WebTrak-palvelu

WebTrakin tuotesivu: Brüel & Kjær