100 vuotta Aeron ensimmäisen suomalaislentäjän palkkaamisesta - nyky-Finnairilla yli 1000 lentäjää

Gunnar_Lihr_1Suomessa vietetään kuluvan vuoden aikana Finnairin kaupallisen ilmakuljetuksen 100-vuotista juhlaa. Aero käynnisti lennot vuoden 1924 maaliskuussa Junkers F 13 -koneella ja ensimmäinen suomalainen lentäjä, Gunnar Lihr palkattiin yhtiöön 7. kesäkuuta 1924. Nykyisin Finnair työllistää jo yli 1000 lentäjää.

Gunnar_Lihr_2Finnairin edeltäjä Aero O/Y käynnisti lennot yhdessä saksalaisen Junkersin kanssa, joka omisti yhtiöstä tuolloin 50 prosenttia. Maaliskuussa 1924 lennot käynnistyivät Helsingin Kaivopuistosta saksalaislentäjien voimin.

Aeron ensimmäisen suomalaislentäjä Gunnar Lihr oli palkattu muihin tehtäviin yhtiössä jo sen perustamisvaiheessa vuonna 1923. Lentäjän tehtävät Lihr aloitti 7. kesäkuuta 1924.

Vuonna 1897 syntynyt vääpeli Lihr oli toiminut ilmavoimissa mekaanikkona ja lentäjänä kolmen vuoden ajan. Hänellä oli siis merkittävää kokemusta annettavaksi vasta perustetulle siviililentoyhtiölle. Lihr sai Junkers-koulutuksen Saksan Dessaussa.

M016-19690(1)Nykylentäjien tavoin myös Lihr oli todellinen moniosaaja. Hän toimi Aerolle lentäjänä, mekaanikkona, lipunmyyjänä, talousosaajana, liikennesuunnittelijana sekä kenttämestarina. Vuonna 1934 Lihr sai historian ensimmäisen lentokapteenin arvonimen, jonka myönsi Suomen tasavallan presidentti P. E. Svinhufvud.

 Lihr lensi Aerolla uransa aikana Junkers F 13:n lisäksi ainakin Junkers G 24 ja Ju 52 -koneilla. Joulukuussa 1937 Lihrin kohtaloksi koitui postilento Tukholmaan Junkers W 34 -koneella.Talvinen ja lumisateinen sää johti todennäköisesti koneen jäätymiseen, jonka seurauksena edessä oli pakkolasku Fjäturen järven jäälle. Kone upposi kuitenkin hyvin nopeasti eikä miehistöä ehditty pelastamaan. Lihr ja sähköttäjä Evald Hartikainen menehtyivät.

Gunnar_Lihr_SL_7Gunnar Lihrin hauta sijaitsee Hietaniemen hautausmaalla. Hautapaatta koristaa Arabian keraamikon Mihail Schilkinin muotoilema upea kotka.

"Vanhasta kaartista ei tuolloin sen enempää puhuttu vaan ne olivat niitä vanhan polven liikennelentäjä ja me olemme sitä uutta lentäjäsukupolvea", kertoi 102-vuotias Mauri Maunula Lentoposti.fi:lle toukokuussa 2024.

Maunula oli aloitti Aeron peräsmieskurssin vuonna 1948, jolloin jo edesmenneen Gunnar Lihrin palkkaamisesta oli tullut kuluneeksi 24 vuotta. Maunulan aloittaessa oli Aeron palveluksessa 10 kapteenia, 11 perämiestä, kuusi lentoemäntää ja kuusi sähköttäjää.

Maunula_Caravelle_ulkona"Meitä oli tuolloin pieni porukka ja kaikki tunsivat toisensa hyvin", sanoi Maunula, joka oli mukana perustamassa Suomen Liikennelentäjäliiton edeltäjää SLY:tä (Suomen Liikennelentäjien Yhdistys) vuonna 1949. Hän lensi urallaan Aerolla DC-3 -koneista aloittaen jääden eläkkeelle Finnairin DC-8 -koneista vuonna 1973.

Toukokuussa 2024 eli hieman vajaat 100 vuotta ensimmäisen lentäjän palkkaamisen jälkeen Finnairin palveluksessa on jo yli 1000 liikennelentäjää. Finnarin lentäjien työurat ovat olleet perinteisesti pitkiä ja kestäneet arviolta noin 25-30 vuotta, mutta joskus tätäkin pidempään. MH

Lue myös:

Artikkeli: Gunnar Lihr – Ensimmäinen suomalainen liikennelentäjä
Blogi: Historian siipien havinaa - Finnairin Airbus A350 starttasi Helsinki-Vantaalta 20.3.2024 kello 15.40