Aamulehden mukaan Finnair suunnittelee korvaavansa Helsinki-Vantaan ja Tampere-Pirkkalan sekä Turun väliset lennot linja-autoyhteyksillä. Finnair kommentoi Aamulehdelle asian olevan vielä suunnittelupöydällä. Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kommentoi Aamulehdelle, että Tampere ja Turku ovat tärkeitä osia yhtiön reittiverkostossa. Näiden lyhyiden reittien Tallqvist kuitenkin toteaa olevan hiilidioksidikuormaltaan korkeita matkustajakilometriä kohden ja Finnair keskustelee sidosryhmiensä kanssa lentojen korvaamisesta maakuljetusyhteydellä. Finnairin suunnittelema bussikuljetus lähtisi lentoasemien sijaan kaupunkien keskustoista kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja ne olisi aikataulutettu Finnairin jatkolentoihin. Linja-autokuljetukset lähtisivät todennäköisesti merkittävän aikaisin aamuyöstä, jotta ne ehtisivät aamulähtöihin Helsinki-Vantaalle ajoissa. Tallqvist kertoo Aamulehdelle, että päätöksiä asiassa ei ole vielä tehty eikä liikennöitsijöitä ole kontaktoitu. Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen puolestaan pitää ajatusta täysin kuolleena syntyneenä. Hänen puolestaan Finnair saa tehdä yhtiönä mitä haluaa, mutta toteaa elinkeinoelämän piirissä keskustellun, että miksi heidän pitäisi enää suosia Finnairia lennoilla Helsingistä eteenpäin. Eskelisen mukaan Finnair tekee päätöksiä täysin yrityksiä ja niiden tarpeita kuuntelematta. Air Baltic ja Ryanair tarjoavat talvikaudella suoria lentoja Tampere-Pirkkalasta, jolloin jatkolentoja olisi tarjolla Helsingin lisäksi Riiasta sekä Lontoosta. Myös SAS:n odotetaan palaavaan Pirkkalaan ja yhdistävän sen Tukholman Arlandaan. Tampere-Pirkkalasta on lisäksi tarjolla suoria TUI:n operoimia lomalentoja. Finavia on viime vuosina uudistanut Tampere-Pirkkalan lentoasemaa merkittävästi. Turusta suoria lentoyhteyksiä tarjoaa Wizz Air, jolla on kolme viikkovuoroa Gdanskiin ja yksi Skopjeen. Muiden reittien avausta on viivästetty. Syyskuun alusta alkaen Air Baltic on lentänyt kaksi viikkovuoroa Turusta Riikaan.
|
|||