Air Francen A380-koneen tuhoutuneen GP7200-moottorin osia löytyi Grönlannista

AF66_GP7200_BEA (Päivittynyt 21.14) Onnettomuustutkijat ovat selvittäneet lennontallentimen tietojen perusteella paikan, jossa Air Francen Airbus A380-800 (F-HPJE) -koneen GP7200-moottorin vaurio tapahtui. Tallentimen tietojen ja suoritetun etsintälennon avulla moottorista pudonneita osia on paikannettu Grönlannista.

Air Francen Airbus A380-kone teki 30. syyskuuta Engine Alliance GP7200 -moottorin tuhoutumisen seurauksena hätälaskun Kanadan Goose Bayhin. Laajarunkokoneen nelosmoottori vaurioitui matkalennolla pahoin. Koko puhallinosa irtosi vaurioittaen myös siiven johtoreunaa.

Ranskan onnettomuustutkintavirasto BEA:n tutkivat selvittivät digitaalisen lennontallentimen tiedoista tarkan paikan, jossa Engine Alliance GP7200 -moottorille tapahtuneet ongelmat alkoivat. Sen perusteella saatiin rajattua etsintäalue, jonne moottorista irronneet osat ovat pudonneet. Muutamaa minuuttia pidemmän lennon jälkeen moottorin osat olisivat todennäköisesti pudonneet Grönlannin sijaan merialueelle.

Tieto rajatusta etsintäalueesta välitettiin Tanskan onnettomuustutkijoille. Paikka sijaitsee Grönlannin länsirannikolla noin 150 kilometriä kaakkoon Paamiutin kylästä. Grönlannin hallituksen viestinnän Lentoposti.fi:lle antaman lausunnon mukaan Paamiutin kylässä oli kesäkuussa 2017 vain 1441 asukasta.

Onnettomuustutkijoiden pyynnöstä tanskalaisen Air Greenlandin helikopteri nousi ilmaan ja lensi etsinäalueelle keskiviikkona 4. lokakuuta. Tehtävä onnistui ja irronneet osat havaittiin lennon aikana. BEA ja tanskalaistutkijat organisoivat seuraavaksi löydettyjen osien hakemisen maastosta.

BEA jatkaa lennontallentimien tietojen analysointia laboratoriossaan. Myös moottoriin liittyvät tietokoneet analysoidaan niiden valmistajamaassa Yhdysvalloissa. BEA:n Goose Bayhin matkanneet tutkijat palaavat Ranskaan torstain 5. lokakuuta aikana.

"Lentokoneelle tai sen moottoreille ei ole enää tarve tehdä muita tutkimuksia Goose Bayssa. Air France, Airbus ja moottorivalmistaja keskustelevat koneen teknisestä tilasta. Tavoitteena on mahdollistaa siirtolento kohteeseen, jossa jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä", kertoo BEA:n viestintäjohtaja Jean-Philippe Arslanian Lentoposti.fi:lle.

Päivitys 21.14: Lisätty BEA:n lausunto koneen vapautuksesta lentoyhtiön käyttöön.

Lue myös: