Airbusin A320neo lentää ensilentonsa syyskuussa

A320NEO_CFMnet_AIRBUSAirbusin uudistetun kapearunkokoneen A320neo-ohjelma on aikataulussa. Ensimmäinen kone on menossa loppukokoonpanoon ja ensilento on aikataulutettu syyskuulle 2014. A320neo-ohjelma on tärkeä Airbusille ja valmistaja onkin myynyt jo 2610 A320neo-konetta sekä saavuttanut 60 prosentin markkinaosuuden.

 "A320neo-ohjelma on aikataulussa ja koneen odotetaan lentävän syyskuussa", kertoi Airbus Groupin toimitusjohtaja Tom Enders konsernin tulosjulkistuksen yhteydessä.

Uudistettu A320neo on varustettu polttoainetehokkuutta parantavilla Sharklet-siivenkärkievillä ja uudistetuilla moottoreilla. Uudistuksien luvataan tuovan jopa 15 prosentin säästöt polttoaineenkulutukseen, kahden tonnin parannuksen hyötykuorman kuljettamiseenja jopa 500 merimailin lisäkantaman. Muita parannuksia ovat alhaisemmat käyttökustannukset sekä pienemmät päästöt ja melujälki.

Ensivaiheessa neo-koneisiin on tarjolla Pratt & Whitneyn PurePower PW1100G-JM -moottorit. Valmistaja  Pratt & Whitney oli helmikuussa 2014 koekäyttänyt PurePower-moottoreita jo yli 7600 tuntia ja 17 000 jaksoa. Koekäytöt sisältävät 850 koelentotuntia.

"Olemme koekäyttäneet 31 GTF-moottoria (Geared Turbofan) syyskuusta 2010 lähtien. Koekäytöt ovat varmistaneet uusien moottoreiden polttoainetaloudellisuuden, hiljaisuuden sekä alhaisemmat turbiinin lämpötilat, jotka vähentävät GTF-moottoreiden käyttökustannuksia", sanoi Pratt & Whitneyn moottoreista vastaava johtaja Dave Brantner.

Airbusin neo-koneiden lisäksi PurePower-moottori on valittu Bombardier CSeries, Mitsubishi Regional Jet ja Irkut MS-21 -koneisiin. PurePower PW1500G-moottorit lentävät jo kahden Bombardier CS100 -koneen siivillä.

Myöhemmin A320neo-koneiden moottorivalikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A -moottorit.

Lue myös: