Airbus julkisti operaattoreille 28. marraskuuta 2025 AOT:n (Alert Operators Transmission), joka vaati välittömiä ennakoivia toimenpiteitä A320-koneperheen lentokelpoisuuden varmistamiseksi. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA vauhditti toimia omalla EAD-lentokelpoisuusmääräyksellä, jonka voimaantulon jälkeen päivittämättömillä koneilla ei olisi saanut lentää. 1. joulukuuta 2025 Airbus vahvisti päivityshankkeen edenneen vauhdilla kaikkiaan noin 6000 lentokoneen osalta. Nyt edessä on enään alle 100 lentokoneen modifiointitarve, jota Airbus työstää kyseisten operaattoreiden kanssa koneiden palauttamiseksi lentokelpoisiksi. Airbusin AOT koski lentokoneen ohjausjärjestelmään liittyvätn ELAC-tietokoneen (Elevator Aileron Computer) ohjelmistopäivitystä. Sen uusin L104-versio saattoi muuttaa tietoa virheelliseksi auringonpurkausten seurauksena. Lokakuussa 2025 JetBluen A320-kone menetti tahattoman nokka-alas -liikkeen aikana korkeutta 4-5 sekunnin ajan. Eri lennonvaiheessa ja matalalla korkeudella tämä olisi voinut johtaa onnettomuuteen. Myös Finnair kertoi päivittäneensä 12 Airbus-kapearunkokonetta valmistajan ohjeiden mukaisesti ja sen laivasto on ollut normaalisti käytettävissä jo 29. marraskuuta lähtien. Airbusin ohjeistuksen mukaan ELAC:in ohjelmisto tuli palauttaa aiempaan L103+ -versioon. Päivitystarvetta ei siis ollut mikäli koneissa ei ollut uusinta ELAC-ohjelmistoversiota. Ohjelmistopäivitys onnistui useammassa tapauksessa vain noin parin tunnin työllä. Tietyissa vanhemmissa koneyksilöissä ELAC-tietokoneet pitää irroittaa koneesta päivitystä varten. Kaikkiaan ympäri maailmaa lentää yli 11 000 A320-perheen konetta. Lue myös:
|
|||




