Airbus A350-900 -koneita koskevassa lentokelpoisuusmääräyksessä on kysymys moottorin hydraulipumpun ylikuumenemisesta. Yhdessä toisen vikatilanteen kanssa hydraulinesteen ylikuumeneminen voisi johtaa polttoaineilmaseoksen syttymiseen polttoainetankissa.
Airbus kertoo Lentoposti.fi:lle havainneensa poikkeaman A350-900 -koneiden hydraulijärjestelmässä mutta ei erottele koskeeko vika molempia järjestelmiä. Lentokonevalmistaja on informoinut asiasta ilmailuviranomaista ja operaattoreita. Heillä on käytössään kaikki dokumentit ja muut tiedot tilanteen kanssa toimimiseksi. Varmistaakseen lentokelpoisuuden EASA:n julkaisema EAD ohjeistaa operaattoreita päivittämään konetyypin minimivarusteluetteloa MMEL (Master Minimum Equipment List), joka määrittää lennolla tarvittavien laitteiden ja järjestelmien minimivaatimukset. Operaattoreiden tuli ottaa Airbusin julkistama uusi 21.8.2017 voimaan astunut MMEL päivitys käyttöön ennen koneyksilön seuraavaa lentoa sekä informoimaan lentomiehistöjä toimintatapojen muutoksesta turvallisen operoinnin takaamiseksi. Kyseinen päivitys sisältää 24 MMEL-kohtaa, jotka ovat jatkossa ns NO GO eli lennon estäviä vikoja.
Osana jatkuvan lentokelpoisuuden arviointia ja turvallisen operoinnin takaamista Airbusin asiantuntijat työskentelevät hydraulijärjestelmän valvonta- ja hallintajärjestelmien ohjelmistopäivityksen eteen. Kyseistä ohjelmistopäivitystä koelennetään jo simulaattorissa ja viranomaishyväksyntää muutokselle odotetaan saatavaksi lähiviikkojen aikana. Kyseinen päivitys asennetaan kaikkiin A350-900 -koneisiin. Uusista ja vanhoista konetyypeistä havaitaan ajoittain poikkeamia, jotka johtavat ilmailuviranomaisen antamiin lentokelpoisuusmääräyksiin. Operaattorit noudattavat kyseisiä määräyksiä erittäin tunnollisesti ja takaavat siten lentoturvallisuuden.
|
|||