B-2 Spirit -häivepommittajan ensilennosta jo 30 vuotta

93-1087_160717bNorthrop Grumman B-2 Spirit pommikoneen ensilennosta tuli heinäkuussa 2019 kuluneeksi jo 30 vuotta. Jättimäisen lentävän siiven mallista strategista häivepommittajaa rakennettiin kustannusten kasvaessa vain kuudesosa suunnitellusta määrästä.

Ensikertaa B-2 Spirit esiteltiin jo marraskuussa 1988 Palmdalessa Kaliforniassa. Ensimmäiselle koelennolle häivepommittaja nousi 17. heinäkuuta 1989 Palmdalesta määränpäänään Edwarsin lentotukikohta.Täyden operatiivisen kyvyn B-2 saavutti joulukuussa 2003.

yb49_usafHäivepommittajaa valmistaneen ja sitä edelleen tukevan Northrop Grummanin johtamaan konsortioon kuuluvat myös Boeing Military, Hughes Radar Systems, General Electric, ja Vought Aircraft Industries.

Lopullista lentävä siipi -tyyppistä konetta edelsi mm. kaksi koelentokonetta. Niistä Northrop XB-35 -kone lensi jo vuonna 1947, ensin potkurikoneena ja myöhemmin suihkumoottoroituna YB-49 -koneena.

Häivepommittaja oli määrä rakentaa jopa 132 kappaletta, mutta kulujen kasvaessa konemäärä jäi 21:een. USAF:n antaman arvion mukaan yhden koneen hinta oli vuoden 1988 dollareissa noin 1,16 miljardia. Joka tapauksessa kyseessä oli aikansa kallein lentokone.

B2_apronLentävän siiven kärkiväli oli 52,12 metriä, pituus 20,9 metriä ja korkeus 5,1 metriä. Neljä General Electric F118-GE-100 -moottiria mahdollistivat kovat alisooniset nopeudet. Polttoainetta tankkeihin mahtuu 75 750 kg ja hyöty- eli asekuormaa pommittaja voi ottaa 18 144 kg. B-2 painaa itsessäään 72 575 kg ja sen MTOW on 152 634 kg.

Nyt B-2:lla on lennetty jo kolme vuosikymmentä, joiden aikana kone on osallistunut viiteen merkittävään sotilasoperaatioon ja lukuisiin harjoituksiin. Pommikone on toiminut Kosovossa, Afganistanissa, Irakissa ja Libyassa.

B-2_140718Kosovon yllä lennetyyn operaatio allied forcen aikana B-2 vastasi USAF:n mukaan 33 prosentista tuhotuista serbialaiskohteista ensimmäisen kahdeksan viikon aikana. Häivepommittajat lensivät tehtävälle ja takaisin suoraan kotitukikohdastaan Missourista.

Ensimmäinen kotitukikohdan ulkopuolinen komennus B-2:lla tehtiin sen osallistuessa Iraqi Freedom -operaatioon. Tuolloin nimeämättömästä tukikohdasta lennettiin 22 taistelutehtävää ja 27 taistelutehtävää Whitemanin lentotukikohdasta Yhdysvalloista. Yhteensä näillä tehtävillä pudotettiin noin 680 000 kg:n edestä pommeja.

b2_refuelnet_usafPisimmän taistelutehtävän B-2 puolestaan suoritti Afganistanin yllä 9/11 -terrori-iskujen jälkeen. Tuolloin miehistö lensi koneella 44,3 tunnin mittaisten tehtävän. Ilman lisätankkausta koneella voi lentää noin 9600 kilometrin matkan.

B-2:n häiveominaisuudet koostuvat monesta osa-alueesta, jotka tekevät siitä vaiheasti haivattavan myös kehittyneille tutkille. USAF:n henkilöstö on kommentoinut koneen tutkapoikkipinta-alan olevan hyönteisen kokoluokkaa. Yhdysvaltain Ilmavoimat USAF kuvailee lentävän siiven ja sen avioniikkajärjestelmien olevan merkittävästi tehokkaampi ja innovatiivisempi, kuin se oli ensilennolla 30 vuotta sitten.

b2_fairford_3_net_usafHäivepommittaja onkin Yhdysvaltain kansallisen puolustuksen tärkeä osa ja se edustaa myös Ilmavoimien maailmanlaajuista iskukykyä. B-2 voi kuljettaa perinteisten pommien lisäksi myös ydinpommeja. USAF:n muita strategisia pommikoneita ovat B-52 Stratofotressit sekä B-1B Lancerit.

Nykyisin kaikki 20 konetta on keskitetty 509th Bomb Wing:n käyttöön Whitemanin lentotukikohtaan. Yksi valmistetuista B-2 -koneista( Spirit of Kansas) tuhoutui lentoonlähdön yhteydessä vuonna 2008 Andersenin lentotukikohdassa. Molemmat ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla.

northropgrumman_b21_usafAinakin osa B-2 -koneista sekä muiden strategisten pommikoneiden suorituskyvystä on määrä korvata uudella Northrop Grumman B-21 Raider LRS-B -koneella (Long Range Strike Bomber). B-21 nimi tulee myös lauseesta: "First Bomber of the 21st Century". Uuden häivepommittajan arvioidaan tulevan käyttöön vuonna 2025. Niitä suunnitellaan valmistettavan vähintään 100 kappaletta.

Todennäköisesti USAF lentää B-2 -koneilla vielä 2030-luvulle saakka. B-1B -koneille on jo tehty elinkaaripäivitys ja myös ne lentävät 2030-luvulle saakka. 1950-luvulta peräisin olevat B-52 -koneet puolestaan saavat mahdollisesti moottoripäivityksen ja niillä lennetään vielä vuoteen 2045 saakka. Konetyypin elinkaari olisi siten yli 90 vuotta. Uusimmatkin B-52 koneyksilöt ovat jo yli 50 vuotiaita.

Lue myös: