BA:n Airbusin moottoripalossa suojakuorien lukitukset olivat unohtuneet

A319_latch_AAIBBritish Airways -yhtiön Airbus A319 -koneen 24. toukokuuta Lontoossa sattuneen pakkolaskun syyksi on selvinnyt molempien moottorien suojakuorien auki unohtuneet lukitussalvat. Kuoret aukesivat lentoonlähdössä ja oikea moottori syttyi tuleen polttoaineputken katkettua, kertoo perjantaina julkaistu AAIB:n väliraportti. Pakkolasku onnistui ja matkustajat evakuoitiin hätäpoistumisteiden kautta.

Kahdella International Aero Engines IAE 2522 A5 -moottorilla varustettu Airbus A319-131 G-EUOE oli noussut ilmaan Heathrow'n kiitotieltä 27L kello 8.36 paikallista aikaa. Lentoonlähdössä moottorisuojat irtosivat, koska lukitussalvat eivät olleet kiinni.

Oikeaan moottoriin kiinni jäänyt suojan kappale rikkoi polttoaineputken ja vuoto aiheutti moottorin ulkopuolisen tulipalon. Palo vaurioitti koneen rakenteita siivessä, rungossa, korkeusvakaajassa sekä laskutelineissä. Yksi rengas oli puhjennut.

Oikea moottori sammutettiin, mutta vasen toimi normaalisti lennon ajan. Kone laskeutui turvallisesti kiitotielle 27R.

Britannian Air Accidents Investigations Boardin (AAIB) tutkimuksissa selvisi, että molempien moottoreiden suojakuorten lukitussalvat olivat jääneet auki edellisenä yönä tehdyn huollon jälkeen. Tätä ei huomattu ennen lentoa tehdyssä ulkopuolisessa tarkastuksessa, sillä salvat ovat moottorin alla ja aukiolon havaitseminen vaatii kumartumisen todella matalalle.

Lentoonlähdön jälkeen lennonjohto kertoi Airbusin miehistölle, että sen nousun jäljiltä oli jäänyt koneen osia kiitotielle. Samaten matkustamohenkilökunta kertoi lentäjille, että suojakuoret puuttuvat molemmista moottoreista.

Alkaneen polttoainevuodon ohella menetettiin myös A319:n keltainen hydraulikkapiiri, joka on yksi koneen kolminkertaisesti varmistetuista järjestelmistä. Tämän ilmoituksen jälkeen lentäjät lähtettivät PAN-kutsun ja pyysivät paluuta kentälle.

Paluulennon aikana syttyi tulipalo. Kun siitä tuli ilmoitus, miehistö lähetti hätätilanteesta kertovan MAYDAY-viestin.

Vaikka oikean moottorin molemmat palopullot laukaistiin, niillä ei ollut täyttä vaikutusta ulkopuolisen vuodon aiheuttamaan tulipaloon, joka jatkui koneen laskuun asti. Lopulta lentoaseman pelastusyksiköt sammuttivat moottorin pienen palopesäkkeen.

ba_a319_britishairwaysIAE V2500 -sarjan moottorien takaosan suojakuori koostuu kahdesta komposiittirakenteisesta puolipyöreästä osasta, jotka on saranoitu yläreunoistaan. Lukitussalvat ovat alaosassa lähellä maata ja niiden sulkeminen yleensä vaatiikin mekaanikolta menoa maahan makaamaan.

Jos salpoja ei ole lukittu, suojakuoret jäävät hieman raolleen (otsikkokuva). Onnettomuuskoneesta löytyi tutkijoiden käyttöön juuri ennen lähtöä otettuja kuvia ja niissä näkyy samanlainen aukiolosta kertova rako. Lentoa edeltäneessä huollossa kuoret oli avattu generaattoreiden tarkastusta varten.

Vastaavia tapauksia on sattunut aiemminkin. Jo vuonna 2012 tiedettiin 32 tapausta, joista 80 prosenttia oli tapahtunut lentoonlähdössä. Airbus onkin julkaissut asiasta bulletiinin. Siinä painotetaan varmistamaan koneen ulkopuolisen tarkastuksen yhteydessä, että moottoreiden suojakuorien lukitus on kiinni.

 

AAIB:n väliraportti

G-EUOE laskussa Heathrown kentälle: Airliners.net

Video koneen laskusta ja evakuoinnista: The Guardian

Video koneesta ilmassa moottori savuten: The Guardian

Lue myös: