Boeing esittelee ensimmäisenä kosketusnäytöt suurten matkustajakoneiden ohjaamonäytöissä

Boeing_777X_touchscreen_1Amerikkalaisvalmistaja Boeing tuo kosketusnäyttöteknologian ensimmäisenä liikennelentokoneiden ohjaamonäyttöhin. Yhtiön uuden 777X -matkustajakoneen ohjaamonäytöt ottavat askeleen eteenpäin, kun muista älylaitteista tuttu kosketuspinta laajenee myös lennonhallintajärjestelmiin.

Tulevien sukupolvien lentäjät kasvavat älypuhelinten ja tablettien maailmassa joten ohjaamonäytöiltä ei voi tulevaisuudessa odottaa muunlaisia ratkaisuja. Useat alan toimijat kuten Thales ja Honeywell ovat jo vuosien ajan kehittäneet omia kosketusnäyttöratkaisujaan ohjaamokäyttöön. Järjestelmiä on jo käytössä liikesuihkukoneissa.

"Haluamme suunnitella ohjaamon, joka on tuttu lentäjille ja antaa parhaan mahdollisen vuorovaikutuksen", sanoo Boeingin ohjaamoiden käyttäliittymäinsinööri Mark Nikolic.

777X -koneiden uusi teknologia  mahdollistaa tehokkaamman työskentelyn lentäjille mutta silti säilyttää merkittävän kommonaliteetin nykyisen 777 -koneen kanssa.

Boeing on koekäyttänyt kosketusnäyttöteknologiaa simulaattoreissaan viimeisen viiden vuoden ajan ja vuonna 2014 se oli käytössä myös yhtiön ecoDomenstrator -koekentokoneessa. Sen avulla lentäjät pääsivät kokemaan kosketusominaisuuksien toimivuutta ohjaamonäytöissä oikeassa ympäristössä eli taivaalla.

Boeing_777X_1Boeingin mukaan kokemukset kosketusnäyttöjen toimivuudesta ja vuorovaikutuksesta ovat yhtä hyvät tai paremmat kuin nykyisillä laitteistoilla. Kosketusnäyttöjen on toimittava myös haastavissa olosuhteissa kuten turbulenssissa, jonka takia niitä voi käyttää myös perinteisten kytkimien kautta.

Boeingin 777X ohjaamossa kosketusnäytöt tukevat myös useita kosketuspisteitä. Se mahdollistaa, että kaksi ohjaajaa voi samanaikaisesti olla vuorovaikutuksessa alemman ohjaamonäytön omilla puolillaan.

Myös eurooppalaisvalmistaja Airbusilla on vastaavia hankkeita käynnissä mm. A350 XWB -koneiden osalta. Ainakin yksi A350-900 -koelentokone on varustettu kosketusnäytöin.

Lue myös: