Boeing 777X viivästyy vuoteen 2026 - vaikutuksia jo lentoyhtiöiden matkustamo- ja laivastouudistuksiin

777X_ilmassa_1Boeing ilmoitti lisäviiveistä yhtiön uuden lippulaivan eli taittuvasiipisen 777X-laajarunkokoneen toimitusten osalta. Ensitoimitukset venyvät jälleen ja nyt uusi tavoite on vuosi 2026. Alun perin uuden laajarunkokoneen toimitusten oli määrä alkaa jo vuonna 2020, mutta viiveitä on tullut jo useampaan kertaan eri syistä. Monet lentoyhtiöt ovat suunnitelleet laivastouudistuksiaan pahasti viivästyneiden 777X-koneiden pohjalle.

777X_GE9X_1Boeingin toimitusjohtaja Kelly Ortbergin mukaan syynä vaikeille päätöksille lentokoneohjelman viiveistä on useita. Haasteita on kohdattu niin kehitystyössä kuin koelento-ohjelmassa sekä töiden keskeytymisestä lakkoilun takia. Ortberg kertoi Boeingin ilmoittaneen asiakkailleen ensitoimitusten viivästymisestä vuoteen 2026.

777X-ohjelma on viivästynyt aiemmin mm. muuttuvien tyyppihyväksyntävaatimuksien,  koronaviruspandemian vaikutuksista sekä General Electric GE9X -moottoriongelmien takia.

Boeingin uusin arvio 777X-lentokoneohjelman toimituksista ovat 777-9:n osalta viivästys vuoteen 2026 ja 777-8F -rahtikoneen osalta viivästys vuoteen 2028.

777X_wing_n_tail777X pohjautuu vuonna 1990 esiteltyyn 777-laajarunkokoneeseen, joka nousi vuonna 2018 Boeingin eniten myydyksi laajarunkokonetyypiksi ohi legendaarisen 747 jumbojetin.

Entistä suurempi 777-versio voisi kuljettaa 426 matkustajaa tyypillisessä kaksiluokkaisessa matkustamossa jopa 13500 kilometrin päähän. 777-9X:n siipien kärkiväli on 72 metriä ja erikoisuutena on lentoasemaoperoinnin mahdollistamiseksi kehitetyt taittuvat siivenkärjet. Pituutta jättikoneella on 77 metriä. Rahdinkuljetuskykyä on 218 kuutiometriä.

Boeing 777X -ohjelma julkistettiin vuonna 2013 Dubai Airshow'ssa ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Uutta konetyyppiä ovat tilanneet myös mm. All Nippon Airways ja Singapore Airlines.

Monet lentoyhtiöasiakkaat ovat suunnitelleet julkistavansa 777X-koneissa uusia matkustamoratkaisuita, joita on sittemmin alettu asentamaan olemassa olevaan laivastoon. Viiveet saattavat tuoda omat haasteensa myös laivastouudistuksiin esimerkiksi Airbus A380 -koneiden korvauksessa.

777X_ilmassa_3Boeing on saanut 777X-koneista kaikkiaan 501 tilausta, joista 55 on 777-8X -rahtikoneita. Konetyypin suurin asiakas on Emirates, joka on tilannut 262 Boeing 777X -laajarunkokonetta eli tilaus edustaa noin puolta 777X-tilausten kokonaismäärästä. Emirates voisi korvata uusilla 777X -koneilla nykyisen A380- ja 777-laivastonsa lähes kokonaan.

Boeing 777X:n koelento-ohjelma käynnistyi tammikuussa 2020.

777X_ohjaamo_1 777X_siivenkarki

 

 

 

 

 

 

Lue myös: