Boeing julkisti tammikuussa 2021 tiedon yhtiön uusimman lentokoneohjelmansa eli Boeing 777X:n viiveistä. Nyt ensitoimituksen kerrotaan venyvän loppuvuoteen 2023. Boeing neuvottelee asiakkaidensa kanssa viiveistä, mutta edessä saattaa olla tilausperuutuksia.
Amerikkalaisvalmistajan uusimman ja suurimman laajarunkokoneohjelman eli taittuvasiipisen ja jopa 426-paikkaisen 777X:n ensimmäinen toimitus viivästyy jälleen. Alunperin vuodelle suunnitellusta 2020 ensitoimituksesta oli jo aiemmin lipsuttu vuoteen 2022 ja nyt edelleen loppuvuoteen 2023. Boeing ilmoitti tulosjulkistuksensa yhteydessä, että 777X-ohjelman osalta kirjataan tappioita 6,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Viiveet johtuvat Boeingin mukaan maailmanlaajuisesti muuttuvista tyyppihyväksyntävaatimuksista ja koronaviruspandemian vaikutuksista markkinakysyntään sekä myös asiakkaiden kanssa käytyihin keskusteluihin konetoimitusten aikatauluista. Viiveellä on vaikutuksia myös alihankintaketjuihin. Asiakkailla on todennäköisesti sopimuksissaan viivepykälien myötä jo mahdollisuus peruuttaa tilauksiaan tai vaihtaa niitä pienempiin konetyyppeihin kuten 787 Dreamlinereihin. Boeing onkin jo pudottanut myyntiodotuksiaan 777X:n suhteen. 777X-koneohjelma julkistettiin vuonna 2013 Dubai Airshow'ssa ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Osana Yhdysvaltain kirjausvaatimuksia Boeing on tammikuun aikana vähentänyt vahvistettujen tilausten määrää 309 koneyksilöstä 191 Boeing 777X -koneeseen. Kaikkiaan 777/777X-ohjelmien tilausmäärät ovat vähentyneet 135 eli pudonneet 367 tilatusta koneesta 232 koneeseen. Konetyypistä valmistetaan lyhyempää 384-paikkaista 69,8 metrin pituista 777-8 ja 426 -paikkaista 76,7 metrin pituista 777-9 -versioita. Suuremmalla Boeing 777-9 -koneella voi lentää jopa noin 7300 merimailin eli noin 13 500 kilometrin mittaisia lentoja. 777-8 -koneen toimintamatka puolestaan on noin 8700 merimailia eli noin 16200 kilometriä. Nykyisin 777/777X -koneiden tuotantolinjalta valmistuu kaksi koneyksilöä kuukausittain. Alkuperäisestä vuonna 1990 esitellystä 777-koneesta on tullut Boeingin eniten myynyt laajarunkokonetyyppi. Se ohitti 747 jumbojetin tuotantomäärät vuonna 2018. Tilattuja 777-koneita on valmistamatta vielä nelisenkymmentä. Uuden Boeing 777X:n koelento-ohjelma käynnistyi tammikuussa 2020 ja nykyisin se etenee kolmen koelentokoneen turvin. Lue myös:
|
|||