Yhdysvaltain vt. Ilmavoimaministeri Matthew Donovan esitteli T-X -suihkuharjoituskoneen värityksen ja tyyppimerkinnän Air, Space and Cyber -konferenssissa 16. syyskuuta 2019.
Nimen kerrotaan kunnioittavan myös vuonna 1938 ensilentonsa tehnyttä Curtiss P-40 Warhawk -hävittäjää, jota lensi 99. hävittäjälaivue. Se oli ensimmäinen Yhdysvaltain Armeijan Ilmavoimien afrikkalais-amerikkalainen laivue. Uusi Red Hawk valmistaa tulevaisuuden lento-oppilaat viidennen sukupolven hävittäjien ja pommikoneiden ohjaamoihin aiempaa paremmin.
Vaikka Red Hawk on yksimoottorinen on siinä lähes kolme kertaa niin paljon voimaa kuin kaksimoottorisissa T-38C Talon -suihkuharjoituskoneissa jotka se korvaa. Red Hawk on suunniteltu kestämään suuria G-voimia ja kohtauskulmia. Koneen sensorit tarjoavat merkittävästi tietoja ohjaajille ja modernin tietovuon kyvyt verkottumiseen. Niiden ohella tutkajärjestelmät ja modernit aseet sekä uudet synteettiset koulutusjärjestelmät valmistavat lentäjiä seuraaviin konetyyppeihin. USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Red Hawkeista Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.
Nyt Red Hawk -nimen saanut Boeing T-X julkistettiin USAF:n valinnaksi syyskuussa 2018. Kyseessä on alkuvaiheessa kaikkiaan 351 konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita sisältävä kauppa, jonka arvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kyse voi olla lopulta jopa 475 Boeing T-X -koneen ja 120 simulaattorin tilauksesta. USAF:n seuraavan suihkuharjoituskonekisan voittaneen Boeing T-X:n kehittämisestä solmittiin sopimus vuonna 2013 ja tyypin ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016.
Aiemmin valmistuneilla kahdella Boeing T-X -koneella on lennetty yli 100 koelentoa, joiden lisäksi myös ensimmäinen EMD-vaiheen T-7A on valmistunut sekä osallistunut koelentoihin. EMD-vaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen. Samalla koko T-X -ohjelman valmistus siirtyy Ruotsista Yhdysvaltoihin. Koneet valmistetaan Boeingin tehtailla St. Louisissa. Saab on valmistanut koneeseen osia erityisesti takarungon osalta eli ohjaamosta taaksepäin. Ensimmäinen T-7A -suihkuharjoituskone ja simulaattoreiden on määrä saapua Teksasin Joint Base San Antonio-Randolphiin vuonna 2023. Sen jälkeen kaikki uudet ohjaajat aloittavat siirtymisen T-38C Taloneista T-7A Red Hawkeihin. Uusia koneita sijoitetaan Mississippin Columbuksen, Teksasin Laughlinin ja Sheppardin sekä Oklahoman Vancen lentotukikohtiin.
Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC (Final Operational Capability) -kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä. USAF:n päädyttyä amerikkalais-ruotsalaisen konetyypin valintaan voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina. Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua. Lue myös:
|
|||