Cessna Citation X -liikesuihkukonetta markkinoitiin nopeimpana siviilikoneena Mach .92 -matkanopeudella. Tyyppihyväksynnän pian saava Gulfstream G650 nokitti lukemaksi Mach .925. Cessna vastasi puristamalla Citation X:stä Mach .935 -nopeuden. Uusi versio on saanut nimen Citation Ten. Cessna kertoi perjantaina tehneensä koneella uuden ennätyksen Mach .935 yhdessä Chip Ganassi Racing Teamin kanssa. Tiedotteen mukaan jo perustaja Clyde Cessna sanoi "nopeus on ainoa syy lentää". Siksi yhtiö haluaa pitää hallussaan nopeimman siviilikoneen arvon. Tiedotteessa hehkutetaan, miten Cessnan tiimi otti Citation X:n käsittelyynsä ja teki siitä entistä paremman. Vuonna 2010 julkistetussa uudistuksessa roomalainen numero X eli kymmenen pudotettiin pois ja tyyppinimeksi annettiin Citation Ten. Ehkä liian monet olivat kutsuneet konetta nimellä "Citation Äks"? Koneeseen kerrottiin asennettavan uudet Rolls Royce AE3007C2 -moottorit. Avioniikaksi valittiin Garmin 5000 kolmella 14 tuuman laajakuvanäytöllä. Citation Tenin runkoa pidennettiin 38 sentillä matkustusmukavuuden parantamiseksi. Aiemmin erikoistilattavat wingletit otettiin osaksi vakiovarustelua. Uuden nopeusennätyksen saavuttaneella lennolla käytettiin vuonna 2011 valmistunutta N750CT-prototyyppiä, joka on vielä maalamaton. Siinä on myös koelentotoimintaan tarkoitettu normaaliversiosta poikkeava pitotputki. Kone teki ensilentonsa 17. tammikuuta 2012. Matka-ajassa mitaten Citation Ten ja G650 -koneiden ero ei ole suuri, mutta nopeimman koneen tittelin takia kannattanee nähdä hieman vaivaakin. Kummallakin konetyypillä suurin matkanopeus on enemmänkin kuriositteetti, sillä se rajoittaa toimintasädettä merkittävästi eikä sitä käytännössä hyödynnetä kuin harvoin. Ja onpa Gulfstream G650:stä saatu flutteritestien yhteydessä syöksyssä irti jopa nopeus Mach .995. Citation Ten koneelle odotetaan FAA:n tyyppihyväksyntää ensi kesänä. Toimitukset asiakkaille voisivat siten käynnistyä 2013 loppupuolella. +
Yhtiön video ennätyslennolta: YouTube
|
|||