Navigointijärjestelmän häiriöistä on raportoitu eri lennon vaiheissa ja tietyissä tapauksissa häirintä on johtanut uudelleenreititykseen tai jopa lennon päätymiseen varalentopaikalle. Esimerkiksi Suomessa jouduttiin keskeyttämään lennot Savonlinnaan, joita on sittemmin kuitenkin jatkettu. Tällä hetkellä GNSS-järjestelmän aukkoja ja niiden vaikutuksia on mahdotonta ennustaa. Tapahtuneiden häiriöiden ja signaalin väärentämisen seurauksena EASA julkaisi kansallisille ilmailuviranomaisille, lennonvarmistusyhtiöille sekä lentoyhtiöille turvallisuustiedotteen asiasta 17. maaliskuuta 2022.
Lähestymisten osalta RNP-lähestymisiä ei voida lentää, jonka lisäksi EGPWS-järjestelmä ei välttämättä toimi oikein ja ohjaajat voivat saada varoituksia sekä ylösvetokäskyjä virheellisesti havaitun korkean maaston takia. Lisäksi voi aiheutua ADS-B- järjestelmän (automatic dependent surveillance-broadcast) vikatilanteita. Turvallisuustiedotteessaan EASA suosittaa kansallisille ilmailuviranomaisille vaihtoehtoisten toimintamenetelmien varmistamista ja koordinointia lennonvarmistusyhtiöiden ja ilmatilankäyttäjien kanssa perinteisen navigointi-infran ja tarkkuusmittarilähestymisten toimivuuden osalta. Lisäksi tulee toimia proaktiivisesti ja julkaista tarvittaessa ilmailutiedotuspalvelussa notam-tiedote koskien ongelma-aluetta ja häiriöistä aiheutuvia rajoituksia. Kansallisten ilmailuviranomaisten ja lennonvarmistusyhtiöiden tulee luoda menetelmät, joilla voidaan kerätä tietoja GNSS-järjestelmän häiriöistä sekä koordinoida yhdessä paikallisten viestintäviranomaisten kanssa ja ilmoittaa mahdollisista ongelmista lentoyhtiöille sekä muille ilmatilan käyttäjille. Lisäksi näiden toimijoiden tulee varmistaa valmiutensa tarjota luetettavaa valvontapeittoa, joka kestää GNSS-järjestelmän häiriöt. Tällaisia järjestelmiä ovat VOR-monisuuntamajakat (VeryHighFrequencyomnidirectional range) ja etäisyyttä mittaavat DME-järjestelmät (Distance Measuring Equipment). Lennonvarmistusyhtiöiden tulee lisäksi varmistaa toimiva varasuunnitelma sisältäen vaihtehtoiset menetelmät laajamittaisen GNSS-järjestelmän häirinnän tai signaalin vääristämisen varalta.
Lentoyhtiöiden tulee myös arvioida operatiiviset riskit ja rajoitteet, jotka tulevat eteen GNSS-navigointikyvyn menetyksestä sisältäen kaikki lentokoneen järjestelmät, jotka vaativat GPS-signaalin käyttöä. Lisäksi tulee varmistaa operatiiviset rajoitteet lentokoneen navigointijärjestelmän osalta minimivarusteluettelon suhteen. Lentomiehistöjen ja muun operatiivisen henkilöstön tulee olla tietoisia mahdollisesta GPS-häirinnästä ja signaalin väärentämisestä, kyetä määrittämään lentokoneen paikka perinteisin navigointimenetelmin toimittaessa häiriöalttiilla alueilla ja sen osalta varmistaa kaikkien tarvittavien suunnistuslaitteiden olevan saatavilla matkalennon ja lähestymisen aikana. Lentäjien tulee myös olla valmiita siirtymään GPS-järjestelmän käytöstä perinteisen radionavigoinnin menetelmiin sekä raportoida ongelmista lennonjohdolle. Lentoyhtiöiden tulee myös varmistaa, että lennonsuunnittelussa sekä sen toteuttamisen aikana käytössä on myös tarvittavat perinteiset mentelmät tuloreittien ja lähestymismentelmien osalta. Lentokenttä, jossa on tarjolla vain GNSS-järjestelmään perustuvia mentelmiä ei pitäisi käyttää määrä- tai varalentopaikkoina. Lue myös:
|
|||