Embaer julkisti Farnborough'n ilmailunäyttelyssä E2 E-jet -koneisiinsa uusia parannuksia, joista yksi on automaattiset lentoonlähdöt. Uusi E2TS-järjestelmä (Embraer Enhanced Takeoff System) on suunniteltu erityisesti lyhyille kiitoteille lentoonlähtöpainojen optimoimiseksi. Embraer tuo useita polttoainetehokkuutta ja toimintamatkaa kohentavia uudistuksia E195-E2, E190-E2 ja E175 -koneisiinsa. Uudistuksia tehdään myös avioniikkajärjestelmiin sekä matkustamoihin. Yksi erikoisemmista uudistuksista on Embraerin suunnitelma varustaa E2-koneensa vuodesta 2025 lähtien automaattisella lentoonlähtöjärjestelmällä. Tämä E2TS-järjestelmä (Embraer Enhanced Takeoff System) yhdistää lentokoneen autokaasujärjestelmän ja automaattiohjauksen. E2TS -järjestelmä on suuniteltu erityisesti operointiin lyhyemmiltä kiitoteiltä, joita on käytössä mm. Lontoon Cityssä, Italian Firenzessä ja Brasilian Santos Dumontissa. Embraerin mukaan E2TS-järjestelmä mahdollistaa esimerkiksi Lontoon Citystä jopa 350 merimailia eli noin 650 kilometriä pidemmät lennot. Muutos voisi mahdollistaa mm. suorat lennot Lontoon Citystä Kreikan Ateenaan saakka. Järjestelmä optimoi nousukulman vähentäen kiitotietarvetta ja polttoaineenkulutusta sekä mahdollistaa suuremman lentoonlähtöpainon. Järjestelmä optimoi lentoonlähtökohdan ja vähentää lentäjän työkuormaa. Lentäjä valitsee kiitotiellä automaattisen lentoonlähdön, jonka jälkeen toimintaa monitoroidaan oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. Automaattiset lentoonlähdöt edustavat uudenlaista ratkaisua ja Embraer tuo tällaisen järjestelmän ensimmäisenä kaupalliseen käyttöön. Automaattiset laskeutumiset sen sijaan ovat olleet arkipäivää lentoliikenteessä jo vuosikymmenten ajan. Embraer parantaa laajasti E2 -koneidensa suorituskykyjä ja lupailee jopa 2,5 prosentin leikkausta polttoaineen kulutukseen, joka tekisi E195-E2 -koneesta jopa 12,5 % polttoainetehokkaamman kuin sen lähin kilpailija. Polttoainetehokkuuden parantamisen taustalla on todellisen polttoaineenkulutuksen varmistaminen lentoyhtiöoperoinnissa, mutta myös vuodatusjärjestelmän optimointi. Embraerin mukaan kyseessä on parannus, jonka arvo on miljoona Yhdysvaltain dollaria per lentokone. E195-E2 saa myös uuden suuremman maksimilentoonlähtöpainon, joka on 62 500 kg. Tämän myötä koneen toimintamatka kasvaa 2600 merimailista 3000 merimailiin eli noin 5550 kilometriin. Moottoriparannukset tuovat nykyisille GTF-moottoreille (Geared Turbo-Fan) 10 prosenttia enemmän ns. siivessäolosaikaa. Tämä muutos on saavutettu optimoimalla nousutehoa moottoria vähemmän kuormittavaksi. Tämä muutos säästää operaattoreilta puoli miljoonaa dollaria 15 vuoden ajanjaksolla. E195-E2 -koneet saavat matkustamoonsa myös lisärivin, joka tuo neljä matkustajapaikkaa lisää suureen osaan matkustamokonfikuraatioista. Maksimipaikkamäärä koneissa on uusilla Recaron valmistamilla matkustajaistuimilla 146. Yksi lisärivi lentokoneen matkustamossa voi tuoda lentoyhtiölle 15 vuoden aikana jopa 4,5 miljoonaa dollaria lisäliikevaihtoa. Vanhempiin Embraer 175 -koneisiin Embraer tuo E2-koneista tuttuja elementtejä kuten suuremmat matkatavarahyllyt, jotka käytännössä kaksinkertaistavat käsimatkatavaratilan kapasiteetin. Normaali lentolaukku mahtuu matkatavarahyllyyn ns. pyörät edellä kuten E2-koneissa. Uudemmasta versiosta E175-koneisiin tuodaan myös muuntuva valojärjestelmä sekä uudenlaiset Recaron matkustajaistuimet. Koneisiin tulee vuodesta 2026 lähtien mahdollisuus myös jälkiasenteiseen monitaajuussatelliittiyhteyteen, joka käyttää Ku- ja Ka-taajuuksia. Lisäksi uudistetaan säätutka, jonka kerrotaan päivityksen jälkeen havaitsevan turbulenssialueet sekä tuulisiirit aiempaa paremmin. Uudempi E2-koneista tuttu säätutka tulee saataville vuoden 2026 ensimmäisen puoliskon aikana. Embraer on esitellyt E2 E-jet -koneitaan myös Suomessa. HK, MH Lue myös:
|
|||