Salpauslento haluaa varmistaa valittavien oppilaiden soveltuvuuden lentoyhtiön vaatimuksien mukaisesti ja hakuprosessissa on mukana yhteistyökumppanina Selex Oy, joka on on erikoistunut turvallisuuskriittisten, erikoisosaamista edellyttävien ammattien henkilöarviointeihin ja rekrytointeihin sekä turvallisuuskriittisten alojen oppilaitosten oppilasvalintoihin.
Hakijoilla on edessään nelivaiheinen prosessi, joista ensimmäinen on paperikarsinta. Hakemuksia voi jättää 7. joulukuuta 2025 saakka. Toisessa vaiheessa edessä on yksipäiväinen psykologinen soveltuvuustestaus ja kyvykkyyksien arviointi. Tämän osalta koepäivät ovat 19. tai 20. joulukuuta 2025. Kolmanteen vaiheeseen etenevien osalta edessä ovat haastattelut ja ryhmätestaus, jotka järjestetään yhden päivän kokeena 7.-9. tammikuuta 2026. Viimeinen vaihe on valintakokous, joka järjestetään 15. tammikuuta 2026. Tuolloin tehdään päätökset kurssille valittavista henkilöistä, joilla paikkaa tarjotaan. Kurssille valittavien on tämän jälkeen vielä läpäistävät lentäjän lääketieteellinen alkutarkastus. Jokaisen oppilaan tulee koulutuksen aikana koulun omien teoriakokeiden lisäksi suorittaa ilmailuviranomaisen Traficomin teoriakokeet jokaisen osion päätteeksi. Lisäksi Traficomin tarkastuslentäjä suorittaa jokaiselle oppilaalle lentokokeen jokaisen opintomoduulin jälkeen.
Salpauslennon Ab Initio -koulutuksen hinta on kiinteäsiipisen ammattilentokoulutuksen osalta 139 500 euroa (sis. alv.) ja ammattihelikopterilentäjän -koulutuksen osalta 164 500 euroa (sis. alv.). Mahdollisesti jo suoritetuista lupakirjoista /kelpuutuksista hyvitetään kurssimaksussa. Salpauslento on Kelan hyväksymä oppilaitos, joten ammattilentäjäoppilas on oikeutettu toisen asteen koulutuksen opintotukiin.
Kurssille valitut oppilaat käyvät opinnot täysipäiväisinä opintoina siten, että kurssin kesto on noin kaksi vuotta. Teoriaopetus käydään Salpauslennon toimitiloissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja se käydään kokonaisuudessaan luokkaopetuksena. Lisäksi koulutus on pyritty rytmittämään niin ettei lentokoulutukseen tule pitkiä taukoja teoriaopintojen aikana.
"Järjestämme koulutuksen modulaarisesti, mikä mahdollistaa oppilaiden päällikkölentokokemuksen keräämisen omalla lupakirjalla jo hyvin aikaisessa vaiheessa, minkä koemme hyväksi oppilaan kehittymisen kannalta”, kertoi Nikmo. Lentokoulutusosuus annetaan useammalla eri toimipisteellä, mm. Pirkkalassa, Hyvinkäällä sekä Ylivieskassa. Lentokalustona Salpauslento käyttää luotettavaa, varmaa ja hyvin lentokoulutukseen soveltuvaa kalustoa kuten Cessna 152 ja Piper Turbo Arrow P28T. Helikopterikoulutuksessa käytetään Robinson R44, EC120B sekä EC135 -helikoptereita.
Salpauslento: Haemme oppilaita Salpauslennon ammattilentäjän ja ammattihelikopterilentäjän opintolinjoille (hakuaika päättyy 7.12.2025) Lue myös:
|
|||




