Salpauslento hakee oppilaita ammattilentäjäkoulutukseen – hakuaikaa 7.12. saakka

SL_kalusto_NikmoHelsinki-Vantaan ja Tampere Pirkkalan lentoasemilla toimivat Salpauslento (SL Flight Training) hakee oppilaita helikopteri- ja lentokonekoulutukseen. Tavoitteena on ensisijaisesti kouluttaa lentäjiä yhtiön oman liikelentotoiminnan eli Aerocom Aviationin tarpeisiin Helsinki Citycopterin ja ACXJETin palvelukseen, mutta osin varmistaa lentäjien saatavuutta myös muille suomalaisille lentoyhtiöille.

AeroC_koneet_1Salpauslento parhaillaan käynnissä olevassa haussa 4-6 oppilasta, joiden koulutus on suunniteltu aloitettavaksi jo keväällä 2026. Mikäli nykyisessä haussa löytyy enemmänkin soveltuvia oppilaita heidät voidaan valita jo etukäteen tuleville kursseille.

Salpauslento haluaa varmistaa valittavien oppilaiden soveltuvuuden lentoyhtiön vaatimuksien mukaisesti ja hakuprosessissa on mukana yhteistyökumppanina Selex Oy, joka on on erikoistunut turvallisuuskriittisten, erikoisosaamista edellyttävien ammattien henkilöarviointeihin ja rekrytointeihin sekä turvallisuuskriittisten alojen oppilaitosten oppilasvalintoihin. 

SL_MikaNikmo“Odotamme hakemuksia kaikilta lentäjän työstä kiinnostuneilta ja aito motivaatio onkin yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Olisi hyvä, jos on jo valmiiksi tietämystä työn luonteesta ja vaatimuksista”, kommentoi Salpauslennon koulutuksesta vastaava Mika Nikmo Lentoposti.fi:lle. 

Hakijoilla on edessään nelivaiheinen prosessi, joista ensimmäinen on paperikarsinta. Hakemuksia voi jättää 7. joulukuuta 2025 saakka.

Toisessa vaiheessa edessä on yksipäiväinen psykologinen soveltuvuustestaus ja kyvykkyyksien arviointi. Tämän osalta koepäivät ovat 19. tai 20. joulukuuta 2025.

Kolmanteen vaiheeseen etenevien osalta edessä ovat haastattelut ja ryhmätestaus, jotka järjestetään yhden päivän kokeena 7.-9. tammikuuta 2026.

Viimeinen vaihe on valintakokous, joka järjestetään 15. tammikuuta 2026. Tuolloin tehdään päätökset kurssille valittavista henkilöistä, joilla paikkaa tarjotaan. Kurssille valittavien on tämän jälkeen vielä läpäistävät lentäjän lääketieteellinen alkutarkastus.

Jokaisen oppilaan tulee koulutuksen aikana koulun omien teoriakokeiden lisäksi suorittaa ilmailuviranomaisen Traficomin teoriakokeet jokaisen osion päätteeksi. Lisäksi Traficomin tarkastuslentäjä suorittaa jokaiselle oppilaalle lentokokeen jokaisen opintomoduulin jälkeen.

HCX_lennolla_2 Suoritetun koulutuskokonaisuuden jälkeen lento-oppilaalla on CPL-lupakirja (Commercial Pilot Licence) ja ATPL-teoriat (Frozen Airline Transport Pilot Licence). Kiinteäsiipisten osalta oppilaalla on koulutuksen jälkeen myös ME/IR (Multi-Engine/Instrument Rating) kelpuutuksin sekä MCC-kelpuutus (Multi Crew Co-ordination).

 Salpauslennon Ab Initio -koulutuksen hinta on kiinteäsiipisen ammattilentokoulutuksen osalta 139 500 euroa (sis. alv.) ja ammattihelikopterilentäjän -koulutuksen osalta 164 500 euroa (sis. alv.). Mahdollisesti jo suoritetuista lupakirjoista /kelpuutuksista hyvitetään kurssimaksussa. Salpauslento on Kelan hyväksymä oppilaitos, joten ammattilentäjäoppilas on oikeutettu toisen asteen koulutuksen opintotukiin.

SL_kopteri_Nikmo“Ylioppilastutkinto tai korkeampi tutkinto ei ole vaatimus menestykseen haussa, mutta englannin kielen, matematiikan ja fysiikan ymmärrys on erittäin tärkeää. Lentäjän työssä edellytetään mm. päätöksentekokykyä, itseohjautuvuutta, sopeutumiskykyä, paineensietokykyä sekä hyviä vuorovaikutustaitoja”, kertoi Nikmo lentäjältä vaadittavista ominaisuuksista.

Kurssille valitut oppilaat käyvät opinnot täysipäiväisinä opintoina siten, että kurssin kesto on noin kaksi vuotta. Teoriaopetus käydään Salpauslennon toimitiloissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja se käydään kokonaisuudessaan luokkaopetuksena. Lisäksi koulutus on pyritty rytmittämään niin ettei lentokoulutukseen tule pitkiä taukoja teoriaopintojen aikana.

SL_kalusto“Salpauslento on hyvin perinteikäs ja kokenut lentokoulu, joka pyrkii vaalimaan näitä perinteitä. Haluamme pitää perinteisestä luokkaopetuksesta kiinni ja käytämme lentokoulutuksessa perinteisiä lentokoneita siirtyen ns. "lasiohjaamoon" vasta lentämisen perusteiden opettelun jälkeen”, jatkoi Nikmo.

 "Järjestämme koulutuksen modulaarisesti, mikä mahdollistaa oppilaiden päällikkölentokokemuksen keräämisen omalla lupakirjalla jo hyvin aikaisessa vaiheessa, minkä koemme hyväksi oppilaan kehittymisen kannalta”, kertoi Nikmo.

Lentokoulutusosuus annetaan useammalla eri toimipisteellä, mm. Pirkkalassa, Hyvinkäällä sekä Ylivieskassa. Lentokalustona Salpauslento käyttää luotettavaa, varmaa ja hyvin lentokoulutukseen soveltuvaa kalustoa kuten Cessna 152 ja Piper Turbo Arrow P28T. Helikopterikoulutuksessa käytetään Robinson R44, EC120B sekä EC135 -helikoptereita.

SL_luokka_Nikmo“Erotumme monesta muusta lentokoulusta sillä, että saman yhtiön alla toimii myös kaupallinen lentoyhtiö, joten koulupäivien aikana oppilaat ovat osana myös lentoyhtiön arkea ja pääsevät tutustumaan ja osallistumaan myös siihen liittyvään toimintaan koulutuksen alusta alkaen. Salpauslento myös mahdollistaa soveltuvien oppilaiden työllistymisen sisäisesti omaan lentoyhtiöön valmistumisen jälkeen, mikä on verrattain harvinaista ihan Euroopankin tasolla”, päätti Nikmo.

HCX_nousee_HELSalpauslennon kouluttamia lentäjiä työskentelee Suomessa ja ulkomailla mm. Finnairin, Norwegianin, Qatar Airwaysin ja Norran palveluksessa, sekä helikopterilentäjiä mm. Helsinki Citycopterin, FinnHEMSin ja Heliwestin palveluksessa.

Salpauslento: Haemme oppilaita Salpauslennon ammattilentäjän ja ammattihelikopterilentäjän opintolinjoille (hakuaika päättyy 7.12.2025)

Lue myös: