Yhdysvaltain ilmavoimien uudeksi suihkuharjoituskoneeksi kehitetty T-7A Red Hawk korvaa lentokoulutuksessa ikääntyvät T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. Boeing sai vuonna 2018 9,2 miljardin dollarin arvoisen sopimuksen 351 T-7A -suihkuharjoituskoneen, 46 simulaattorin ja tukijärjestelmien toimittamisesta USAF:lle.
Siirtolennolla tehtiin välilaskut ilmavoimien tukikohtiin Oklahomassa, New Mexicossa sekä Arizonassa. Tankkausten lisäksi välilaskupaikoissa esiteltiin uutta suihkuharjoituskonetta tukikohtien henkilöstölle. Edwardsissa USAF:n koelentäjät aloittavat koneyksilöllä uuden vaiheen koelento-ohjelmassa. Nyt ilmavoimien koelentäjät pääsevät perehtymään konetyyppiin entistä laajemmin sekä varmistamaan koneen suorituskykyjä. Boeingin odotetaan toimittavan USAF:lle Edwardsiin lisää T-7A -koneita vielä kuluvan vuoden aikana. Noin 12 kuukautta kestävän koelentovaiheen aikana koneesta odotetaan tulevan vastaan löydöksiä, jotka USAF:n T-7A -ohjelmajohtaja eversti Kirt Cassellin mukaan ratkotaan nopeasti. Syyskuussa 2023 USAF vastaanotti ensimmäiset viisi EMD-vaiheen (Engineering, Manufacturing and Development) T-7A -suihkuharjoituskonetta. Ne liittyvät koelento-ohjelmaan, jota oli aiemmin suoritettu yli 500 lentotuntia kahdella valmistajan omistamalla koneyksilöllä.
USAF tulee käyttämään T-7A -suihkuharjoituskoneita noin 40 vuotta ensisijaisesti koulutuskäytössä, joka tähtää lentäjien sujuvaan siirtymiseen Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjien sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.
Yhdysvaltain ilmavoimat on kuitenkin nostanut esiin myös suihkuharjoituskoneen aseistamisen. Näin se voisi F-7 -koneena korvata myös ikääntyviä F-16 -hävittäjiä. T-7A -ohjelman tässä vaiheessa keskitytään kuitenkin konetyypin koulukoneversion valmiiksi saattamiseen.
Boeingin ja Saabin yhteishankkeena kehittämälle suihkuharjoituskoneelle on siis tarjolla merkittävät markkinat. Konetyyppi on varteenotettava vaihtoehto myös Suomen Ilmavoimien seuraavaksi suihkuharjoituskoneeksi BAE Systems Hawkien elinkaaren päättyessä. Hawkien odotetaan palvelevan Suomen ilmavoimien koulutuskäytössä aina 2030-luvun lopulle saakka. T-7A on todennäköinen hankinta myös Ruotsin ilmavoimille Saab 105 -koneiden korvaajaksi.
Lue myös:
|
|||