Ensimmäinen lentoyhtiön kaupalliseen käyttöön tuleva sähkölentokone nousi ilmaan Kanadassa

HarbourAir_1Pohjois-Amerikan suurin vesilentokoneilla operoiva lentoyhtiö Harbour Air ja sähköisiä lentokoneen moottoreita kehittävä magniX toteuttivat maailman ensimmäisen sähkömoottoroidun lennon lentoyhtiön kaupalliseen toimintaan käytettävällä lentokoneella. Nollapäästöihin tähtäävässä hankkeessa de Havilland Canada DHC-2 Beaver -vesitaso nousi ilmaan uuden magni500-sähkömoottorin voimin Kanadassa.

Kuusipaikkaiseen de Havilland Canada DHC-2 Beaver (C-FJOS) -vesitasoon on asennettu 750-hevosvoimainen eli 560 kilowatin tehoinen magni500-sähkömoottoriratkaisu. ePlaneksikin kutsuttu vesikone teki ensilentonsa Kanadan Vancouverin Frazer Riverillä 10. joulukuuta 2019. Konetta lensi Harbour Airin perustaja ja toimitusjohtaja Greg McDougall.

HarbourAir_3Harbour Air ja magniX julkistivat keväällä 2019 hankkeen maailman ensimmäisen kaupallisen sähkömoottoroidun vesikonelaivaston rakentamisesta. Magni500-moottoriratkaisua yhtiöt esittelivät Pariisin ilmailunäyttelyssä kesäkuussa 2019.

Nyt sähkömoottoroidun vesikoneen (julkaistun videon perusteella) noin neljä minuuttia kestäneen ensilennon jälkeen Harbour Air toteaa uuden sähköisen aikakauden alkaneen ilmailualalla 116 vuotta Wrightin veljesten tekemän ensimmäisen moottoroidun lennon jälkeen.

HarbourAir_4Noin 135 kilon painoinen Magni500-sähkömoottori soveltuu valmistajan mukaan käytettäväksi mm. Beaver, Cessna Caravan, King Air ja Otter-koneissa. Toistaiseksi akkukapasiteetti mahdollistaa vain noin 160 kilometrin toimintamatkan. Se ei siis vastaa lähellekään polttomoottorikoneiden toimintamatkaa, mutta tarjoaa noin puolen tunnin toiminta-ajan sekä puolen tunnin reservin.

Tarjolla on myös pienempiin lentokoneisiin soveltuva 375-hevosvoimainen magni250-moottori.

Vesikoneyhtiö on jo aiemmin sitoutunut kestävän kehityksen ratkaisuihin ja se on ollut päästöhyvitysjärjestelmien käytön myötä Pohjois-Amerikan ensimmäinen hiilineutraali lentoyhtiö jo vuodesta 2007.

HarbourAir_2Seuraavaksi Harbour Air ja magniX aloittavat tyyppihyväksyntään tähtäävät toimet uuden sähkömoottorin osalta, jonka jälkeen uudelleenmoottoroidaan yhtiön koko laivasto. Suunnitelmissa on toteuttaa operaatio vuoteen 2022 mennessä.

Harbour Air lentää 12 reitillä Seattlesta ja Vancouverista lähialueille ja luonnon keskelle Kanadan luoteisosissa. Yhtiön laivastossa on lähes 40 lentokonetta, joilla lennetään päivittäin jopa 300 lentoa. Vuosittain Harbour Air kuljettaa noin puoli miljoonaa matkustajaa.