Finnair odottaa kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn 2021 aikana - Q2 toi 151,3 miljoonan euron tappiot

AY-pyrstöt_310321Finnair on jatkanut kustannussopeutuksia ja rahoitustoimia valmistautuessaan liikenteen käynnistymiseen. Vuoden toinen neljännes jäi odotusten mukaan tappiolle, kun tulos oli 151,3 miljoonaa euroa negatiivinen. Finnair odottaa kysynnän lisääntyvän asteittain syksyllä 2021 matkustusrajoitusten vähentyessä.

"Pandemia ja siitä johtuvat matkustusrajoitteet vaikuttivat edelleen raskaasti Finnairin matkustajamääriin, liikevaihtoon sekä tulokseen vuoden toisella neljänneksellä. Jatkoimme rajallisen verkoston operointia ja lisäsimme lentoja hieman kysynnän kehittyessä, kun Euroopan maat alkoivat avata matkustusta", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner yhtiön tulosta.

Finnairin liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 63,0 prosenttia vertailukaudesta ja oli 111,8 miljoonaa euroa (68,6). Odotetusti yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli tappiollinen, kun tulos oli -151,3 miljoonaa euroa (-174,3).  Ensimmäisen vuosipuoliskon osalta vertailukelpoinen liiketulos oli -294,5 miljoonaa euroa (-265,4).

Yhtiön taloudellinen tila on kuitenkin vakaa, kun kassavarat olivat edelleen 834,3 miljoonaa euroa (31.12.2020: 823,7) ja omavaraisuusaste oli 18,9 prosenttia (31.12.2020: 24,6).

Finnairin matkustajamäärä kasvoi Q2:lla 197,6 prosenttia 0,3 miljoonaan (0,1), mutta koko ensimmäisen vuosipuoliskon osalta laskua aiempaa oli edelleen 80 prosenttia, kun kokonaismatkustajamäärä oli 0,6 miljoonaa (2,8).

Vuoden toisella vuosineljänneksellä tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 311,6 prosenttia. Matkustajakäyttöaste oli edelleen alhainen vain 30,6 prosenttia (33,1). Ensimmäisen vuosipuoliskon osalta matkustajakäyttöaste oli 28,3 prosenttia (71,3).

Finnair avasi keväällä mm. New Yorkin -reitin ja palautti liikenneohjelmaan yli vuoden tauon jälkeen myös Chicagon ja Los Angelesin -lennot. Toimitusketjuhaasteet ovat pitäneet lentorahtikysyntää yllä, joka on auttanut myös Finnairia pitämään koneita ilmassa.

"Lensimme 522 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa ja rahti tuki myös kaukolentojen määrän lisäämistä. Rahdin osuus liikevaihdostamme oli edelleen yli puolet, vaikka matkustajatuotot kirivätkin taas niiden ohi kesäkuussa", jatkoi Manner.

"Jatkoimme rahoitustoimenpiteitä uudelleenrahoittamalla vanhan 200 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan ja kaksinkertaistamalla sen koon 400 miljoonaan euroon. Sen ansiosta pidämme taseemme sekä kassavaramme terveinä ja voimme siksi keskittyä täysipainoisesti liikenteemme käynnistämiseen", totesi Manner.

Finnairin pysyviin kustannussäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä ohjelma eteni hyvin, ja Finnair ylittää selvästi aiemman 170 miljoonaan euron tavoitteensa. Sen myötä Finnair nosti jälleen rimaa ja tavoittelee nyt jopa noin 200 miljoonan euron säästöjä vuoden 2019 operatiivisilla volyymeillä mitattuna.

"Pyrimme edelleen kustannustehokkuuden jatkuvaan parantamiseen kaikessa toiminnassamme, mikä on välttämätöntä pandemian jälkeisessä, vahvasti kilpaillussa markkinassa", sanoi Manner.

Finnairin asiakastyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla ja katsauskauden nettosuositteluindeksi oli 45. Finnair toi kesäkuussa asiakkaille enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia räätälöidä matkaansa uudistamalla lipputuotteemme ja esittelemällä kokonaan uuden Business Light -lipun.

"Vaikka matkustusrajoituksia on purettu odottamaamme hitaammin, useat maat mukaan lukien Suomi ovat nyt avanneet matkustusta ja maahantulorajoitukset ovat muuttumassa yhtenäisemmiksi, erityisesti täysin rokotettujen osalta. Uskomme kysynnän lisääntyvän asteittain syksyn aikana erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian maat seuraavat joidenkin kuukausien viiveellä perässä", arvioi Manner.

"Rokotekattavuus kasvaa eri puolilla maailmaa nyt hyvää tahtia, mutta matkustuksen palautuminen on edelleen riippuvainen pandemiatilanteen, muun muassa varianttien, ja matkustusrajoitusten kehityksestä. Vaikka ennakoimme kysynnän kasvavan asteittain syksyllä, arvioimme liikennemäärien palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023", jatkoi Manner.

Finnairin syksyn ja talven liikenneohjelmassa on noin 70 kohdetta ja suomalaisyhtiö pyrkii hyödyntämään markkinoilla näkemänsä mahdollisuudet. Finnair avaa täysin uusia kaukolentoreittejä Tukholmasta Floridaan ja Thaimaahan. Nämä tuovat työtä noin 270 suomalaiselle.

"Lennot vahvistavat tarjontaamme jo entuudestaan meille tärkeällä Ruotsin markkinalla", sanoi Manner.

Lisäksi Finnair vuokraa ylimääräistä konekapasiteettiaan Norjaan Widerøen käyttöön. 

Finnair jatkaa edelleen kustannussäästöohjelmaan kuulumattomia toistaisia sekä määräaikaisia lomautuksia edelleen.

"Jatkuvasta epävarmuudesta huolimatta suuntaamme loppuvuoteen luottavaisin mielin ja jatkamme lentäjien ja matkustamohenkilökunnan koulutuksia sekä palautamme palveluitamme asteittain. Haluan erityisesti kiittää Finnairin koko henkilöstöä sitoutuneisuudesta, sisukkuudesta ja yhteistyöstä pandemiakuukausien aikana. Yhdessä heidän kanssaan toivotan asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme", päätti Manner.

Lue myös: