Finnairin Manner Ykkösaamussa: Lentoliikenne palaa pandemiaa edeltävälle tasolle vuonna 2023

TopiMannerFinnairin toimitusjohtaja Topi Manner oli 31. maaliskuuta YLE:n Radio 1:n Ykkösaamun vieraana avaamaassa lentoyhtiön näkymiä koronapandemian keskellä. Manner arvioi lentoliikenteen avautuvan vähittäisin askelin kesän aikana ja kysynnän elpyvän ensimmäisenä Euroopassa.

Finnair lentää toimitusjohtaja Mannerin mukaan tällä hetkellä noin 10 prosenttia pandemiaa edeltävän tason liikenteestä. Hän arvioi tilanteen jatkuvan edelleen tällaisena vielä huhti- ja toukokuun ajan.

"Kun rokotekattavuus Suomessa ja muualla Euroopassa etenee niin uskomme, että kesän aikana pysyttäisiin vähittäisin askelein lisäämään lentämisen määrää. Varmasti lomamatkailussa nähdään kesän aikana patoutunutta kysyntää", totesi Manner.

AWF_Finnair_pallo_1Kysynnän palautuminen tapahtuu Mannerin arvion mukaan keski- ja loppukesällä, jolloin rokotekattavuus on nykyisin arvioin monessa maassa aikuisväestön osalta hyvällä tolalla. EU-alueella on arvioitu, että 70 prosentin rokotekattavuus saavutettaisiin elokuun 2021 lopulla.

Manner arvioi, että Euroopan liikenne palautuu ensimmäisenä, kun ihmiset haluavat kesällä matkustaa Välimerelle ja Euroopan kaupunkikohteisiin. Kaukokohteista Manner nostaa esiin erityisesti Yhdysvallat, sillä siellä rokotekattavuus on edennyt nopeasti. Finnair lentää nykyisin jo kerran viikossa matkustajalentoja Helsinki-New York välillä.

Aasian kohteiden Manner arvioi tulevan mukaan loppuvuoden 2021 aikana. Talven osalta Manner kertoo kiinnostuksen kohdistuvan Thaimaahan, joka näkyy nyt jo varauksissa.

Finnair_TopiManner"Tilanne näyttää rokotekattavuuden mukaan siltä, että Eurooppa on noin 2-3 kuukautta Yhdysvaltoja ja Iso-Britanniaa jäljessä ja isot Aasian maat kuten Japani, Kiina ja Etelä-Korea ovat 2-3 kuukautta Eurooppaa jäljessä", arvioi Manner viivettä Aasian matkailun osalta.

Matkustuskysyntä on Mannerin mukaan patoutunutta myös Aasiassa, jossa piileekin Suomelle iso mahdollisuus.

"Suomella on maine terveysturvallisena maana. Meillä on fantastinen luonto, sosiaalista etäisyyttä luonnostaan ja Suomi kohteena tulee olemaan aasialaisille matkailijoille entistä houkuttavampi", kertoi Manner.

Lentoliikenteen elpymisen osalta Manner nostaa esiin voimakkaan patoutuneen kysynnän, joka purkautuu, kun matkustaminen on terveysturvallisesti mahdollista. Yhdysvalloissa ollaan nyt rokotekattavuuden lähentyessä 40-50 prosentin tasoa lentoliikenteen osalta jo 70 prosentin tasolla pandemiaa edeltävästä tasosta. Mannerin arvion mukaan vastaava ilmiö tullaan näkemään myös Euroopassa.

"Se, että lentoliikenne kokonaisuudessaan palautuu vuoden 2019 volyymien tasolle siinä tulee kulumaan hieman pidempään. Ehkä vuonna 2023 ollaan takaisin vuoden 2019 tasolla. Se on Finnairin arvio", toteaa Manner.

Lentoyhtiöiden tilanne on tällä hetkellä vaikea, mutta Manner kertoi Finnairin onnistuneen vakauttamaan tilanteensa. Manner arvioi että lippulaivayhtiöt Euroopassa kuten Lufthansa, British Airways, KLM, AirFrance ja Finnair tulevat menemään pandemian läpi. Halpalentoyhtiöiden osalta Manner arvioi tulevan konkursseja ja radikaaleja saneerauksia. Kasvua pandemian jälkeen hakee Mannerin mukaan halpalentoyhtiöistä ainakin Ryanair.

FIN_A321_TO_1Omalta osaltaan Finnair kaipaa näkyvyyttä kesään, sillä yhtiön paluukoulutusten läpimenoaika on Mannerin mukaan kaksi kuukautta. Lentäjät käyvät lentosimulaattoreissa ja matkustamohenkilökunta käy kertauskoulutuksissa. Finnair alkaa toteuttaa paluukoulutuksia kevään aikana.

"Suomen exit-suunnitelma on käytännössä Finnairin exit-suunnitelma", totesi Manner.

Finnair varautuu kysynnän palautumiseen erilaisin skenaarioihin eli suomalaisyhtiö on valmis, jos kysyntä palautuu nopeammin.