Finnair purkaa ja kierrättää jo toisen Airbus A319-koneen - työ toteutetaan ensikertaa Helsinki-Vantaalla

(LVB_purku_1_Finnairpäivittynyt klo 17.07) Finnair purkaa ja kierrättää Airbus A319-lentokoneen, joka on 21-vuotiaana saapunut taloudellisen käyttöikänsä loppuun. Koneen purku suoritetaan Helsinki-Vantaalla Finnairin tekniikan hallitiloissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta Finnairin historiassa, kun se purkaa ja kierrättää lentokoneen Suomessa. Finnair kierrätti aiemmin jo yhden Airbus A319-koneen, joka lennettiin purettavaksi Isoon-Britanniaan.

Finnairin mekaanikot irrottavat  purettavasta Airbus A319-koneesta muuhun Finnairin laivastoon sopivat osat, joita voidaan käyttää uudelleen. Tälläisiä ovat mm. CFM-56-moottorit, APU (Auxiliary Power Unit), istuimet, laskutelineet ja avioniikkakomponentit. Kaikki uudelleenkäytettävät osat huolletaan ja tarkastetaan ennen uudelleenasennusta. Finnairin tarpeen ulkopuolella jäävä materiaali kierrätetään yhteistyökumppanin kanssa.

Nyt purettava koneyksilö on OH-LVB, jonka sisarkone OH-LVA lennettiin joulukuussa 2020 purettavaksi Ison-Britannian Cotslwoldiin Air Salvage Internationalille (ASI).

Nyt purettava OH-LVB (msn 1107) on rekisteröity 5.11.1999 ja koneella on ehditty lentämään OH-LVB_17021954 710 tuntia ja 32 966 lentoa näiden 21 vuoden aikana.

Lennonseurantatietojen mukaan OH-LVB:n viimeinen kaupallinen lento oli 6.9.20 OUL-HEL AY446. Sen jälkeen koneella on lennetty koelento 30.11.20.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun Finnairin lentokone puretaan ja kierrätetään Suomessa. Teimme päätöksen purusta kotikentällä vastuullisuuden ja taloudellisuuden kokonaisuutta optimoiden”, kertoo Finnairin tekniikan johtaja Juha Ojala.

Finnair kertoo, että kierrättämällä A319-koneen Suomessa se pystyy hyödyntämään omaa henkilökuntaansa pandemian keskellä ja valmistautumaan myös mahdollisiin tuleviin kierrätysprojekteihin.

”Projektin avulla pystymme parantamaan laitehuollon kustannustehokkuutta sekä työllistämään tekniikan henkilöstöä aikana, jolloin varsinaista huoltotyötä on vähän tarjolla", jatkaa Ojala.

Ennen tätä Finnairin käytöstä poistetut lentokoneet on kierrätetty muualla Euroopassa. Suurin osa alan yrityksistä sijaitsee kuivilla vyöhykkeillä, joissa ilmasto-olosuhteet suosivat osien ja lentokoneiden pitkäaikaista varastointia.

LVB_purku_2_FinnairSuomessa ei ole aikaisemmin purettu yhtään tämän kokoluokan lentokonetta. Lentokoneen purku on Finnairille poikkeuksellinen projekti, joka eroaa normaalista huoltotyöstä erityisesti työnsuunnittelun ja projektijohdon osalta.

Lentokoneilla on suunniteltu maksimikäyttöikä, sillä koneen runko kestää vain tietyn määrän paineistuksia, ja sen jälkeen kone on valmistajan ohjeiden mukaisesti poistettava käytöstä. Lentokoneen ja sen osien kierrätettävyys huomioidaan jo valmistusvaiheessa.

Airbus käynnisti vuonna 2008 ohjelman kapearunkokoneiden elinkaaren kasvattamiseksi. Tuolloin ensimmäiset koneyksilöt saavuttivat jo 60 000 lentotunnin rajan. Osalla Airbusin kapearunkokoneista voidaan lentää jopa 120 000 lentotuntia tiettyä huolto-ohjelmaa noudattaen. Elinkaareen voivat vaikuttaa myös mm. koneen käyttöasteet, huoltokustannukset, päästöt sekä laskeutumismaksut, jotka perustuvat konetyypin MTOW-painoon (Max Take Off Weight).

LVB_purku_3_FinnairUusista lentokoneista pystytään kierrättämään ja uudelleen käyttämään jopa 98 prosenttia. Vanhemmista koneista, kuten nyt purettava A319, pystytään hyödyntämään noin 90 prosenttia.

Kierrätyshanke käynnistyy Finnairin Tekniikan tiloissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla helmikuun puolivälin tienoilla avasi Finnair hankkeen aikataulua Lentoposti.fi:lle. Aikataulullisesti purku- ja kierrätystyö päättyy Finnairin yhteistyökumppanin kanssa maaliskuun lopulla tai huhtikuun alkupuolella.
 
Osat joita Finnair ei itse tarvitse kuljetetaan kierrätyshankkeen yhteistyökumppanille, joka pystyy kierrättämään lähes kaiken. Jätteeseen menevä osuus on siten erittäin pieni. Finnair ei tässä vaiheessa julkistanut kyseisen yhteistyökumppanin nimeä.
 
Suomessa merkittävin kierrätystoimija on kuitenkin Kuusakoski recycling. Yhtiö on mm. kierrättänyt Ilmavoimien Junkers Ju 88 -koneen vuonna 2011. Sulatetusta JK-254 - koneesta valmistettiin myyntiin JU 88 -merkkejä. 
 
Finnairilla ei ole suunnitelmia myydä purkamansa lentokoneen osia laajemmalle yleisölle, kuten avaimenperiksi tai muiksi tuotteiksi muokattuna.
 
"Meidän pitää noudattaa Ilmailuviranomaisen määräyksiä ja varmistua ettei osia päädy vääriin käsiin, joten myyntiartikkeleiden tarjoaminen ei olisi kovin helppoa. Tällä hetkellä ei ole siis suunnitelmissa myydä koneen osia laajemmalla yleisölle", tarkensi Finnairin viestintä Lentoposti.fi:lle.
 
”Monia nyt purettavasta koneesta saatavia osia – kuten laskutelineitä, moottoreita, APU-voimalaitetta sekä järjestelmien laitteita – pystytään tarkastuksen jälkeen hyödyntämään Finnairin huoltotoiminnassa, mikä tukee sekä kokonaistaloudellisuutta että vastuullisuustavoitteitamme”, kertoo Ojala.

”Uudelleenkäytettävät osat tarkastetaan ja huolletaan ennen uudelleenkäyttöä. Myös pieniä elementtejä, kuten tuolien päällisiä tai matkustamon verhoja voidaan käyttää edelleen", päättää Ojala.

LVA_rotateFinnair kertoo Lentoposti.fi:lle, että kierrätyspäätökset tehdään aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden. Tällä hetkellä Finnairille ei ole päätöksiä muiden koneiden mahdollisesta kierrätyksestä. MH
 
Päivitys kello 11.56: Lisätty tieto Finnairin hankkeen yhteistyökumppanin osuudesta sekä tieto ettei muiden koneiden kierrätyksestä ole tehty päätöksiä.
Päivitys kello 17.07: Lisätty tieto Kuusakosken aiemmasta lentokonekierrätyksestä.
Päivitys 17.2. kello 12.22: Lisätty tieto ettei koneesta olisi tulossa osia tai paloja myytäväksi.

Lue myös: