Finnair sponsoroi yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huuselaa Atlantin ylittävässä purjehduskisassa

AriHuusela_1Kokenut yksinpurjehtija ja Finnairin lentokapteeni Ari Huusela valmistautuu jälleen yksinpurjehduskilpailuun Atlantin yli. Yksi uuden hankkeen pääyhteistyökumppani on Huuselan työnantaja Finnair, joka pääsee sopimuksen myötä tuomaan brändiään esille maailmalla.

Huusela osallistuu 29. toukokuuta 2016 starttaavaan Transat New York - Vendée -yksinpurjehduskilpailuun, jonka yhdeksi pääkumppaniksi lähtee Finnair. Vene 2016 -messuilla julkistetun seuraavan hankkeen tavoitteena on Atlantin ylitys Imoca60-luokan veneellä.

"Finnair näkyy vahvasti projektissa", kommentoi Huusela vasta julkistettua sopimusta Lentoposti.fi:lle Vene 2016 -messuilta.

FinnairA350tail"Näemme Arin yksinpurjehduskilpailun ainutlaatuisena tapana näkyä kansainvälisesti ja tukea brändiämme erilaisella ja raikkaalla tavalla,” kertoo Susanne Nyman, Head of Marketing Communications Finnairilta.

”Lentäminen ja purjehtiminen vaativat samankaltaista valmistautumista, tarkkuutta ja turvallisuuteen keskittymistä, mitä arvostamme Finnairilla. Toivotamme Arille suotuisia tuulia ja menestystä kilpailussa”, Susanne jatkaa.

Projektiin haetaan myös toista pääyhteistyökumppania. Huuselan tukena useissa hankkeissa ollut Neste lienee siis mahdollisesti mukana myös tuoreimmassa projektissa. Huusela pääsi jo kesällä 2015 pitkäaikaisen sponsorinsa Nesteen ansiosta harjoittelemaan Imoca60-luokan veneellä.

"Kokemuksena purjehtiminen yli 18-metrisellä valtameriyksinpurjehduksen kuninkuusluokan veneellä oli juuri niin mahtava kuin uskoinkin”, kommentoi Huusela.

Lentokapteeni Ari Huusela aloitti työharjoittelijana Finnairin tekniikassa jo vuonna 1979. Hänen lentouransa alkoi purjelentolupakirjan myötä vuonna 1980. Työura tekniikan parissa vei hänet Finnaviationin ja Karairin kautta aikanaan perämieskurssille vuonna 1989. Nykyisin hän toimii Finnairin Airbus-laivaston lentokapteenina.

Huusela on jo 20 vuotta rakentanut erilaisia projekteja ja tarjonnut monille osapuolille mahdollisuuksia brändinsä esilletuomiseen kohtuullisilla kustannuksilla. Purjehduskisat tuovat näkyvyyttä monissa medioissa maailmanlaajuisesti lisäten brändien arvoa.

New York to Vendée -kisa saa laajaa näkyvyyttä mm.15 kansallisen ja kahden monikansallisen TV-yhtiön kautta. Mukana ovat mm. Eurosport, BBC News, CNBC ja Bloomberg Business. Näkyvyys on kattavaa myös Yhdysvaltain, Brittein saarten ja Ranskan printtimedioissa.


Kovat olosuhteet edessä

Transat New York - Vendée -kilpailu on uusi suuren maailman purjehdustapahtuma, jossa kilpaillaan Imoca60-luokan veneillä. Kilpailusatama on Manhattanin sydämessä, Battery Parkin ja One World Trade Centerin vieressä sijaitsevassa North Cove Marinassa. Kilpailu starttaa Downtown Manhattanin edustalta ja maaliin Ranskan Sables d’Olonnéen tullaan 1-2 viikon kuluttua lähdöstä.

“Pääsy yksinpurjehduksen kuninkuusluokkaan eli kisaamaan 18-metrisillä Imoca60-veneillä on ollut unelmani aina. Nyt siihen tarjoutui ehkä vähän yllättävänkin nopeasti mahdollisuus, kun lanseerattiin uusi kilpailu ja sain vuokrattua sopivan veneen", kertoo Huusela.

AriHuusela_2"Osallistun kisaan brittiomisteisella vuokraveneellä. Se tarjottiin minulle lähes hopealautasella ja pitkäaikainen unelmani toteutuu vihdoin. Käyttööni tuleva vene osallistuu keväällä Transat kisaan Englannin Plymouthista New Yorkiin ja on paluumatkalla vuokrattu tämän hankkeen käyttöön", täsmentää Huusela. Lentoposti.fi:lle.

"Tällä luotettavalla perusveneellä on purjehdittu jo neljä kertaa maailman ympäri. Nyt se on Ranskassa varusteltavana", jatkaa Huusela.

Transat New York - Vendée -kilpailun ajankohdan olosuhteita Huusela kuvailee kylmiksi ja märiksi. Reitille osuu todennäköisesti jäävuorien aiheuttamia rajoituksia. Matkan aikana yhteys ulkomaailmaan hoituu satelliittiyhteyksillä, joiden kautta on luvassa livekuvaa, videoita ja haastatteluja suoraan veneestä.

Lentokapteeni Huuselan ajattelumallina on turvallisuus maalla, merellä ja ilmassa.

"Kisareitin pituus on noin 3100 merimailia eli 5600 kilometriä. Nopeimmat kilpakumppanit taittavat sen viikossa, mutta oma tavoitteeni on päästä lähtölinjalle ja purjehtia vene turvallisesti maaliin”, päättää Huusela.