Finnair voi laajentaa verkostoaan Kiinassa aiempaa vapaammin - Suomesta lisää lentolupia Shanghaihin

A350_x3_A330Suomen ja Kiinan väliset säännönmukaiset lentoliikennesopimusneuvottelut toivat uusia vapauksia maiden välisiin lentoihin. Jatkossa Suomesta voi lentää aiempaa vapaammin eri kohteisiin Kiinassa. Ainoa rajoite on viikkovuorojen kokonaismäärä sekä Pekingin ja Shanghain lentojen maksimäärä, joka nousee jälkimmäisenkin osalta 14 viikkovuoroon.

Neuvotteluissa luovuttiin aiemmista reittejä ja reittipisteitä koskevista rajoituksista. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomesta operoiva yhtiö voi vapaammin valita kohteensa Kiinassa. Näiltä osin ainoa rajoite on 43 viikkovuoroa, jotka ovat tarjolla sekä Suomesta että Kiinasta.

Ainoat rajoitetut kohteet Kiinassa ovat Peking ja Shanghai. Pekingiin saa lentää 14 viikkovuoroa ja Shanghain viikkovuoromäärä nousi neuvotteluissa seitsemästä samaiseen 14 viikkovuoroon. Lentoyhtiöille tarjoutuu siis haettavaksi seitsemän lisävuoroa Suomesta Shaghaihin. Luvat reitille myöntää hakemusten perusteella Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Lupaa voivat hakea EU-alueen lentoyhtiöt.

Lentoliikenne Kiinaan voi kasvaa, kun matkustusrajoitukset vähenevät. Käytännössä uusia vuoroja päästään hyödyntämään, kun rajoituksista luovutaan. Liikennöintioikeuksien käyttöä saattaa jossain vaiheessa rajoittaa Venäjän ylilentoluvat.

Suomen ja Kiinan väliset säännönmukaiset neuvottelut liikenneoikeuksista käytiin virtuaalisesti verkossa 16.-17. marraskuuta 2021. Edellisen kerran neuvotteluja käytiin kasvotusten vuonna 2019. Seuraavan kerran Suomi ja Kiina neuvottelevat lentoliikenneoikeuksista viimeistään vuonna 2024.

Tammikuussa 2019 julkistettiin toimintasuunnitelma Kiinan ja Suomen kahdenvälisen ilmailukumppanuuden edistämisestä. Suunnitelman tavoitteena on tehdä maiden välisestä yhteistyöstä tehokkaampaa ja tulosorientoitunutta. Kyseinen nelivuotinen Joint Action Plan 2019 - 2023 -toimintasuunnitelma sisältää tavoitteet maiden välisen lentoliikenteen kehittämisestä, lisävuoroista ja uusien kohdevaihtoehtojen löytämisestä.

Lue myös uutisemme vuoden 2019 Kiinan ja Suomen välisistä liikenneoikeuksista: