Finnairin lomalennoilla vuosikaudet lentänyt Boeing 757-200 (OH-LBO) on nykyisin ilmeisesti Yhdysvaltain ilmavoimien käytössä. Lomalentokoneesta on eri lähteiden mukaan muokattu C-32A eli "Air Force Two" kone, joka kuljettaa USA:n varapresidenttiä. Boeing 757 -koneet kuljettivat suomalaislomailijoita Finnairin väreissä vuodesta 1997 lähtien kaikkiaan noin 16 vuoden ajan. Kaikkiaan tälläisiä koneita oli Finnairin laivastossa seitsemän kappaletta. Kyseessä on toistaiseksi ainoa Boeingin valmistama konetyyppi, joka on ollut Finnairin laivastossa Suomeen rekisteröitynä. Finnairin väreissä on lentänyt myös kaksi Boeing 737-rahtikonetta, mutta ne olivat Islannin rekisterissä. OH-LBO (otsikkokuvassa) lensi Finnairin väreissä lokakuusta 1997 lähtien vuoteen 2013 saakka. Finnairin palautettua koneyksilö leasingyhtiölle tuli sen uudeksi käyttäjäksi tunnuksella N903TB amerikkalainen L-3 Communications Advanced Aviation LLC, joka on vuodesta 2019 lähtien ollut osa Harris Corporationia. Se jatkaa samalla alalla ja tarjoaa USA:n puolustushallinnolle erilaisia valvonta- ja elektronisen sodankäynnin ratkaisuja. Keväällä 2018 Finnairin entinen koneyksilö poistui Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n rekistereistä ja koneen hankki eri lähteiden mukaan omistukseensa Yhdysvaltain hallinto, joka on muuntanut koneyksilön entistä erikoisempaan käyttöön eli USAF:n operoimaksi C-32A (PW-moottoroitu versio) -koneeksi tunnuksella 19-0018. Koneen pääkäyttäjä on Yhdysvaltain varapresidentti, jolloin se käyttää radiokutsua "Air Force Two". Muita koneen käyttäjiä ovat Yhdysvaltain ensimmäinen nainen sekä kabinetin ja kongressin jäsenet. Boeing 757-200 on tunnettu tehokkaista moottoreistaan ja korkeista laskutelineistään. Ne tarjoavat samalla yhden turvallisuusaspeksin, kun koneen korkeuden takia sen ympäristön valvonta on helpompaa. Sotilasversioksi muutettu 757 tunnetaan tyyppimerkinnällä C-32. USAF:n C-32 (09-0016) on vieraillut Helsinki-Vantaalla mm. vuonna 2018 järjestetyn huippukokouksen aikaan. Koneen sisätilat on muokattu täysin uuteen uskoon ja ne palvelevat nykyisin maksimissaan 45 matkustajaa. Itse matkustamo on muutettu neljäksi eri osastoksi. Etupäässä on kommunikaatiokeskus, keittiö, WC-tilat ja 10 business-luokan istuinta. Toisella alueella on täysin varusteltu sviitti ja oleskelutila päämatkustajalle. Huoneessa on vaatteiden vaihtoalue, yksityinen wc, erillinen viihdejärjestelmä, kaksi ensimmäinen luokan kääntyvää istuinta sekä sängyksi käänyvä divaanisohva, jossa on kolme istuinpaikkaa. Koneen kolmas osio sisältää kokoustilat ja miehistön tiloja sekä kahdeksan business-luokan istuinta. Koneen takaosassa on 32 business-luokan paikkaa, keittiö, kaksi vessaa ja säilytystiloja. Yhdysvaltain Ilmavoimilla on eri lähteiden mukaan käytössä ilmeisesti kaikkiaan viisi tai jopa kahdeksan tällaista C-32 -konetta. Niitä lennetään tarpeista riippuen jopa 16 hengen miehistöllä. C-32 -koneeseen voidaan tankata reilut 41 tonnia kerosiinia, jonka avulla kone voi lentää jopa 5500 merimailia eli noin 10 100 kilometriä ilman lisätankkausta. Tehokkaiden moottoreiden turvin konetyyppi voi operoida lyhyiltä jopa noin 1500 metrin mittaisilta kiitoteiltä. Päivitys kello 13.00: korjattu Finnairin 757-koneiden määrä viiswstä seitsemään. Flickr-kuva: USAF C-32 (19-0018) Lue myös:
|
|||