Finnairin vuoden 2024 viimeinen neljännes oli vahva - koko vuoden liiketulos oli 114,2 miljoonaa euroa

FIN_A350_noseFinnairin vuosi 2024 oli vahva ja vuoden viimeisen vuosineljänneksen osalta yhtiön vertailukelpoinen liiketulos yli kaksinkertaistui. Koko vuoden 2024 osalta Finnairin liiketulos oli 114,2 miljoonaa euroa. Finnairin tuloksentekokyky on nyt jo toista vuotta tasolla, jota nähtiin ennen pandemiaa ja venäjän ilmatilan sulkua.

"Finnairin viimeinen vuosineljännes vuonna 2024 oli erittäin vahva monellakin tapaa. Meidän liikevaihto kasvoi hiukan yli seitsemän prosenttia ja vertailukeloinen kelpoinen liiketulos yli kaksikertaistui. Kolmanneksi yhtiön hallitus on tehnyt päätöksen 11 eurosentin pääomapalautuksesta osaakkeenomistajille erittäin pitkän kuivan kauden jälkeen", avasi Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto tulosjulkistuksen positiivisin uutisin.

Turkka Kuusisto 11012024"Pääomanpalautuksen määrä on enemmän kuin voitonjakopolitiikkamme mukainen kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta, sillä raportoituun osakekohtaiseen tulokseen vaikutti kertaluontoinen erä. Osakkeenomistajamme ovat tukeneet meitä läpi vaikeiden kriisivuosien, ja olemme iloisia voidessamme nyt lunastaa merkintäoikeusannin yhteydessä asettamamme tavoitteen arvontuottamisesta", jatkoi Kuusisto.

"Finnairin reittiverkosto ja liikenneohjelma on täysin uudelleenrakennettu venäjän ilmatilan sulkeutumisen myötä. Toista vuotta putkeen voimme osoittaa, että Finnair pystyy operoimaan muuttuneessa mailmanjärjestyksessä ja tekemään kannattavaa liiketoimintaa", totesi Kuusisto positiivisesta tuloksesta.

AWF_Finnair_pallo_1Finnairin matkustajamäärä kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä 9,1 prosenttia ja liikevaihto nousi 7,7 prosenttia. Koko vuoden osalta matkustajamäärä kasvoi 6,1 prosenttia ollen 11,7 miljoonaa matkustajaa. Liikevaihto kasvoi koko vuoden osalta kaksi prosenttia ollen 3048,8 miljoonaa euroa.

Finnairin vertailukelpoinen liiketulos yli kaksinkertaistui vertailukaudesta ollen 47,9 miljoonaa euroa, kun vuoden 2023 osalta tulos oli 22,5 miljoonaa euroa. Koko vuoden osalta Finnairin vertailukelpoinen liiketulos oli 151,4 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 184 miljoonaa euroa.

"Vertailukelpoisen liiketuloksen kasvuun vaikuttivat korkeamman liikevaihdon lisäksi matkustajakäyttöasteen nousu ja polttoaineen hinnan lasku. Tarjotut henkilökilometrimme kasvoivat 3,3 prosenttia, ja koneiden ulosvuokraukset mukaan laskettuina kapasiteettimme kasvoi 4,1 prosenttia neljänneksen aikana. Matkustajakäyttöasteen nousu tuki yksikkötuoton kasvua samalla, kun keskimääräisten lentolippuhintojen lasku tasaantui", kertoi Kuusisto.

Viimeisen neljänneksen liiketulos oli 12,1 miljoonaa euroa (27,3) ja koko vuoden liiketulos oli 114,2 miljoonaa euroa. Edellisvuonna kokovuoden liiketulos oli 191,4 miljoonaa euroa. Finnairin mukaan liiketulosta heikensivät sään aiheuttamat häiriötilanteet, ja työtaistelutoimet sekä Finnairin Eläkesäätiön velvoitteiden indeksoinnin osittainen palautus. Eläkeasian taustalla on korkeimman hallinto-oikeuden antaman ennakkopäätös, josta Finnair aikoo vielä keskustella viranomaisten kanssa.

Finnairin koko vuoden 2024 yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 3,6 prosenttia ja oli 7,97 senttiä (8,27) ja yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 2,4 prosenttia ja oli 7,57 senttiä (7,76).

LWI_final_1Finnairin markkinatilanne muuttui vuoden 2024 aikana, kun kysyntä heikkeni ennätysvahvasta vertailuvuodesta samaan aikaan kapasiteetin kasvaessa markkinoilla. Myös keskimääräiset lentolippuhinnat laskivat. Finnairin matkustajatuotot pysyivät kuitenkin vuoden 2023 tasolla ja lisäpalveluiden myynti kasvoi 23 prosenttia erityisesti vuoden 2023 puolivälissä toteutetun lippu-uudistuksen myötä. Finnairin rahtiliiketoiminta kasvoi seitsemän prosenttia ja matkapalveluiden liikevaihto kaksi prosenttia.

"Lensimme vuoden 2024 aikana onnistuneesti tasapainotettua reittiverkostoa. Jalansijamme on edelleen vahva Aasiassa, ja samalla Pohjois-Amerikan- ja Euroopan-liikenteen rooli liiketoiminnassamme on kasvanut. Tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna ja koneiden ulosvuokraukset huomioiden kapasiteettimme kasvoi vuoden aikana 6,8 prosenttia eli ennustettamme vähemmän, mihin vaikuttivat muun muassa työtaistelutoimet sekä koneiden huoltotarpeet", jatkoi Kuusisto.

Finnair_A350_line"Operatiivinen kassavirtamme oli vahva sekä viimeisellä vuosineljänneksellä että koko vuonna, ja toteutimme vuoden aikana järjestelmällisesti taseen vahvistumista edistäviä toimenpiteitä. Taseemme on nyt hyvässä kunnossa tukemaan Finnairin strategian toteutusta. Toiminnan jatkuva parantaminen ja kustannustehokkuudesta huolehtiminen ovat olennaisen tärkeitä tekijöitä Finnairin kilpailukyvyn turvaamisessa ja kehittämisessä tiukasti kilpaillulla markkinalla", totesi Kuusisto.

Vertailukelpoinen liiketulosmarginaali vuonna 2024 oli saatu hyvää nousuun, kun tavoite seuraavalle vuodelle on kuusi prosenttia. Nyt päästiin jo viiteen prosenttiin.

 "Kuuden prosentin vertailukelpoisen liiketuloksen saavuttamista kohti työskentelemme päättäisesti", sanoi Kuusisto,

 "Vuodelle 2025 suunnittelemamme kapasiteetin kasvu painottuu Pohjois-Amerikkaan ja tukee liikevaihdon kasvua. Kustannuspaineita tuovat kasvavat palkkakustannukset, navigointi- ja laskeutumishinnat, lentokaluston huoltokulut sekä päästökauppaan ja kestävään polttoaineeseen liittyvät kulut", sanoi Kuusisto.

Finnair viimeistelee parhaillaan strategiapäivitystä, jossa yhtiö keskittyy erityisesti Finnairin ydinasiakkaiden tarpeisiin, toiminnan kehittämiseen sekä kustannuskilpailukyvystä huolehtimiseen, jotta yhtiön asema turvallisena ja laadukkaana lentoyhtiönä ja asiakkaidemme luotettuna kumppanina säilyy ja vahvistuu.

"Lopuksi haluan kiittää asiakkaitamme luottamuksesta Finnairiin ja kaikkia finnairilaisia heidän sitoutuneesta työstään asiakkaiden palvelemiseksi niin vuoden viimeisen neljänneksen operatiivisten haasteiden kuin koko vuoden aikana", päätti Kuusisto.

Finnair ennakoi yhtiön liikevaihdon olevan noin 3,3–3,4 miljardia euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 100–200 miljoonaa euroa vuonna 2025. Kannattavuutta vuoden 2025 osalta rasittavat etenkin EU:ssa käyttöön otetun uusiutuvan lentopolttoaineen jakeluvelvoitteen aiheuttamat lisäkustannukset sekä kasvavat navigointi- ja laskeutumismaksut, jotka painavat erityisesti kausiluonteisesti heikon ensimmäisen vuosineljänneksen vertailukelpoista liiketulosta. Ensimmäisen neljänneksen vertailukelpoista liiketulosta heikentää myös pääsiäisen ajoitus.

Lue myös: