Finavian ohella myös Fortum osallistuu Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen hankkeeseen, jossa testataan sähkön käyttöä lentokoneen käyttövoimana. Ensimmäinen Suomeen hankittu sarjavalmisteinen sähkölentokone, Pipistrel Alpha Electro, lentää suunnitelmien mukaan ensilentonsa lähiaikoina Helsingissä Malmin lentokentällä. "Liikenteen sähköistyminen on mielestämme yksi tehokkaimmista keinoista pienentää hiilidioksidipäästöjä. Olemme olleet edelläkävijä sähköautoliikenteen latausinfran kehittämisessä ja laajentamisessa Pohjoismaissa. Nyt haluamme soveltaa sähköautojen latausinfrasta saamaamme kokemusta nopeasti kehittyvän sähköisen lentoliikenteen kehittämisessä", kertoo Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila. Sähkön käyttö lentoliikenteessä pienentää päästöjä ilmakehään ja vähentää lentämisen aiheuttamaa melua lentokenttien läheisyydessä. Ratkaisuna käytetään täyssähkömoottoreita pienkoneissa ja hybriditeknologiaa suuremmissa matkustajaliikenteen koneissa. "Osallistumalla tähän Suomen ensimmäiseen sähkölentokonehankkeeseen saamme arvokasta tietoa sähkölentokoneiden akkujen lataamisesta, akkujen kestosta ja virrankulutuksesta lennon eri vaiheiden aikana. Tätä tietoa voimme hyödyntää ilmailun infrastruktuurin kehittämisessä ja rakentamisessa", toteaa Fortumin projektipäällikkö Tapio Poutiainen. Suomeen 17. kesäkuuta saapunutta Pipistrel Alpha Electro (OH-U682) -sähkölentokonetta käytetään tutkimustiedon keräämisen lisäksi koelentojen jälkeen myös lentäjäkoulutuksessa. Kyseessä on tällä hetkellä ainoa rekisteröity sähkömoottorilentokone Suomessa ja toinen Pohjoismaissa. Norjassa lentää jo yksi Pipistrel. "Käyttökustannuksiltaan perinteistä lentokonetta edullisempi sähkölentokone mahdollistaa lentokoulutuksen aiempaa useammalle lentoharrastuksesta tai lentäjän urasta haaveilevalle. Eräiden arvioiden mukaan sähkölentokoneen käyttö lentokoulutuksessa voisi alentaa koulutuksen hintaa jopa yhdellä kolmasosalla", kertoo Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen Janne Vasama. Lue myös:
|
|||