Koneen Suomeen ja Malmille toi yhtiön lentotoiminnanjohtaja Sami Tiainen. OH-SAB laskeutui Malmin kiitotielle 27 puuskaisen tuulen vallitessa. Konetta oli vastassa suuren maailman tyyliin pelastusajoneuvo, joka teki perinteisen tervetuloasuihkutuksen koneen rullatessa asematasolle. Lentoaika oli hyvässä myötätuulessa noin kolme tuntia. Lento Suomeen lennettiin lentopinnalla 270.
Go! Aviation kertoi kesäkuussa Kuopion lentonäytöksessä aloittavansa lennot 15. elokuuta. Yhtiön johtaja Jari Tähtinen kertoo toiminnan tähtäävän lentojen aloittamiseen elokuun aikana ja pyrkimyksenä on saada lennot alkamaan juuri 15. elokuuta.
Malmille saapunut SP-SAB on valmistunut vuonna 2010. Se on siten pari vuotta uudempi koneyksilö, kuin aiemmin yhtiön käyttöön suunniteltu vuonna 2008 valmistunut jo OH-GGO -rekisterinkin maaliskuussa 2016 saanut saksalaiskone.
Kolmannen koneen odotetaan liittyvän yhtiön laivastoon vielä kuluvan vuoden lopulla. Se tullee saamaan rekisteritunnuksen OH-GOB.
Y Pilatus PC-12NG -koneessa on kahdeksanpaikkainen matkustamo, joka tarjoaa sopivat tilat lyhyille lennoille. Koneen takaosassa oleva rahtiovi mahdollistaa periaatteessa myös liikuntarajoitteisten matkustajien kuljettamisen.
Tulevia toteutuvia reittejä voisivat olla myös Wärtsilän tarpeisiin räätälöitävä Vaasa-Turku -väli sekä Kalajoki-Helsinki-Pietari -yhteys ydinvoimayhtiön tarpeisiin. Asiakkaille on tarjolla viisi eri asiakkuusvaihtoehtoa: GoFly, GoFly Extra, GoFly Premium, GoFly Enterprise ja GoFlex Niistä edullisin kuukausihinta on GoFly-asiakkuus, jota myydään 2150 eurolla. Se mahdollistaa yhden henkilön rajattomat lennot tarjotuin aikatauluin. GoFlex asiakkuus puolestaan mahdollistaa kuukaudessa kymmenen yhdensuuntaisen lennon käytön 3150 eurolla. Ne voi jakaa usealle eri henkilölle.
Reittirakenne kehittyy asiakaskyselyiden mukaisesti, jolloin kysyntä on varmaa ja asiakkaat sitoutetaan toimintaan. Euroopassa on noin 3000 lentokenttää jota suorituskykyinen PC-12 -kone voi käyttää. Yksimoottorikoneen operointia meren yllä on rajoitettu mutta esimerkiksi Itämerellä on ainoastaan pieni alue, jonne koneella ei voi lentää. Tosiasiallinen kierto tuolla alueella on noin 2-3 minuuttia.
"Tarkastelemme kaupunkipareja ja pyrimme rakentamaan reittiverkoston toimijoiden tarpeiden mukaan. Suomen ja Pohjoismaiden lisäksi tulemme toimimaan koko Euroopassa", jatkaa Kario.
Vuoden 2016 aikana koneita on mahdollisesti laivastossa jo neljä. Niillä operoitaisiin suunnitelmien mukaan neljään maahan ja yhdeksään kaupunkiin.
Tavoitteena on 50 koneen laivasto viiden vuoden sisällä, joka lentäisi lyhyitä lentoja ympäri Eurooppaa. Koneina on todennäköisesti juuri Pilatuksen PC-12 -kalusto, joka on toistaiseksi lähes ainoa sopiva vaihtoehto. Go! Aviation pyrkii hyödyntämään etulyöntiasemaansa maksimaalisesti. Kovat kasvusuunnitelmat vaativat toteutuessaan ponnistuksia myös Pilatuksen tuotantolinjalta. Lentokonevalmistajan odotetaan saavan merkittävästi lisää lentokonetilauksia myös muilta operaattoreilta, kun kaupallinen yksimoottoritoiminta laajenee entisestään.
Vuonna 2019 laivaston odotetaan kasvavan jo 33 koneeseen, jolla lennettäisiin 12 maahan ja 57 kaupunkiin. Vuonna 2020 koneita on määrä olla 50 ja operointimaita 14. Kohteita olisi tuolloin jo 135 kaupungissa.
Yksi omistajista on moottoriurheilija Mika Salo ja toinen sijoittaja on logistiikka-alalla toimiva Mika Salonen. Koneiden rahoitukseen tullaan käyttämään ulkomaisia leasingyhtiötä. Keväällä 2016 yhtiö avasi jo kolmannen rahoituskierroksen, joka on edelleen käynnissä. Myös neljäs rahoituskierros on jo suunnitteilla. Go! Aviationin palkkalistoilla on vakituisesti reilut kymmenen henkilöä ja määräaikaiset mukaanluettuna määrä on jo parikymmentä. Lentojen alkaessa määrä kasvaa lentäjien myötä. Päivitys 5.7 klo 13.10: Lisätty tieto koneen saapumisesta. Lue myös:
|
|||




